CHODZEŃ Warszawa - Toyota Corolla Cross H2 Concept | Silnik spalinowy na wodór

Prototypowa Toyota Corolla Cross H2 Concept

Bezemisyjny koncept z silnikiem spalinowym na wodór
Toyota pokazała nową 5-osobową Corollę Cross H2 Concept z silnikiem spalinowym zasilanym wodorem. Prototypowy crossover został wyposażony w 3-cylindrowy silnik o pojemności 1,6 l z wysokociśnieniowym bezpośrednim wtryskiem wodoru, pochodzącym ze sportowej GR Corolli H2, oraz zbiorniki wodoru z Toyoty Mirai. 
  • Toyota zaprezentowała swój nowy projekt – koncepcyjną Corollę Cross H2 Concept. Prototyp został opracowany z myślą o seryjnej produkcji, stąd też zachowuje pełną funkcjonalność Corolli Cross, oferując przestronne 5-osobowe wnętrze i duży bagażnik. Aktualnie samochód ten jest w fazie testów i dopracowywania (m.in. przy pomocy narzędzi cyfrowych), a już niedługo Toyota podda go próbom w zimowych warunkach na północy Japonii. 

Japoński koncern od lat doskonali dostępne na runku technologie zelektryfikowanych napędów. Równolegle rozwija też nowe technologie, w tym dopracowuje silniki spalinowe zasilane wodorem. Wśród zalet tego rozwiązania wymienia się m.in.:

  • możliwość wykorzystania istniejących technologii napędowych, 
  • brak emisji CO2 podczas jazdy, 
  • krótki czas tankowania wodoru, 
  • wyraźne ograniczenie zapotrzebowania na trudno dostępne i drogie pierwiastki, takie jak lit, kobalt i nikiel. 

Silniki wodorowe mogą doprowadzić do szybkiej redukcji emisji CO2 w motoryzacji, wystarczy tylko nieco zmodyfikować już dziś masowo produkowane jednostki spalinowe. Rozwiązanie to umożliwi też dalsze wykorzystywanie już istniejących fabryk samochodów i części. 

Z szacunków Toyoty wynika, że prace nad komercjalizacją samochodów z wodorowym silnikiem spalinowym (takich jak Corolla Cross H2 Concept) przekroczyły już poziom 40%. Nie można jeszcze przewidzieć, czy technologia ta sprawdzi się w masowo produkowanych samochodach drogowych, ale bez wątpienia można ją będzie wykorzystywać w sportach motorowych.

Silnik wodorowy sprawdzony w motorsporcie

  • GR Corolla H2 to sportowy hot hatch ze spalinowym silnikiem na wodór, który startował w japońskich wyścigach długodystansowych Super Taikyu. W sezonie 2022 za jego kierownicą zasiadał Morizo, czyli Akio Toyoda. Prezydent Toyota Motor Corporation i pasjonat motorsportu bardzo się zaangażował w proces udoskonalania tego auta.  

    W sierpniu 2022 roku GR Corolla H2 była testowana na publicznych drogach w Belgii. Tamże spokrewniony z nią wodorowy GR Yaris H2 pojawił się na trasie Rajdu Belgii jako auto poprzedzające starty zawodników walczących o punkty w WRC. 

Regularny starty w wyścigach przyspieszyły prace rozwojowe nad GR Corollą H2 i jej napędem. W ciągu jednego sezonu Super Taikyu Toyota zwiększyła moc jednostki wodorowej o 24%, a moment obrotowy o 33%, uzyskując osiągi na poziomie konwencjonalnego silnika benzynowego. Zasięg auta został zwiększony o około 30%, a czas tankowania skrócony z do półtorej minuty. 

Technologie, które przyspieszą dekarbonizację

Rynek motoryzacyjny zmienia się bardzo dynamicznie, dlatego Toyota pracuje nad różnymi nisko- i bezemisyjnymi technologiami napędowymi. Są one stopniowo wprowadzane do coraz większej gamy pojazdów. Dzięki tej strategii marka może oferować klientom samochody, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom. Zdaniem Toyoty to najpewniejszy sposób na osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Gama zelektryfikowanych pojazdów Toyoty obejmuje już ponad 60 modeli z napędem hybrydowym i hybrydowym typu plug-in oraz napędem elektrycznym na wodór i na baterię. Marka jest obecna na ponad 170 rynkach i sprzedaje rocznie ponad 10 mln samochodów.