CHODZEŃ Warszawa - Nowatorskie prototypy z bezemisyjnymi napędami | Toyota
29 sierpnia 2024

Nowatorskie prototypy z bezemisyjnymi napędami

Wielotorowa strategia koncernu Toyota

Za sprawą niezawodnych i oszczędnych hybryd oraz hybryd typu plug-in Toyota stała się globalnym liderem elektryfikacji w sektorze motoryzacji. Koncern intensywnie rozwija też inne bezemisyjne napędy, a potencjał nowych rozwiązań prezentuje na przykładzie innowacyjnych pojazdów prototypowych.

Toyota od lat realizuje swoją wielotorową strategią dekarbonizacji, oferując swoim klientom pełną paletę napędów – od silników spalinowych, przez samochody hybrydowe i hybryd plug-in, po elektryczne auta na baterie oraz na wodorowe ogniwa paliwowe. W 170 krajach świata koncern sprzedaje rocznie ponad 10 mln aut. Prace nad kolejnymi bezemisyjnymi rozwiązaniami z dziedziny mobilności nie ustają, a wszystko po to, by zaspakajać różnorodne potrzeby klientów.

Hybrydy i hybrydy plug-in Toyoty – niezawodność i oszczędność

Blisko 30 lat temu Toyota rozpoczęła redukcję emisji, wprowadzając do swojej oferty coraz to nowe modele z napędem hybrydowym. Współpraca silnika spalinowego z elektrycznym przełożyła się na niskie średnie zużycie paliwa oraz niskie emisje CO2 (przy zachowaniu dużego zasięgu). Na świecie sprzedano już ponad 27 mln aut z takim napędem.

Kolejnym krokiem było stworzenie innowacyjnych hybryd plug-in. Wyróżniały się one nie tylko zasięgiem w trybie elektrycznym, ale także możliwością przełączenia się w tryb klasycznej hybrydy po rozładowaniu baterii trakcyjnej. Warto tu zaznaczyć, że dostępne obecnie na rynku pojazdy z takim napędem – Toyota C-HR Plug-in Hybrid, RAV4 Plug-in Hybrid oraz Prius – mają także zdecydowanie większą moc od innych wersji napędowych tych modeli.

Przyszłość aut elektrycznych

Pierwszym globalnym autem Toyoty z bateryjnym napędem elektrycznym była Toyota bZ4X. Obecnie koncern intensywnie pracuje nad kolejnymi samochodami z nową generacją baterii o większym zasięgu i krótszym czasie ładowania.

Tak na przykład inżynierowie z Australii i Tajlandii zaprojektowali Toyotę Hilux BEV, która jest prototypem elektrycznej wersji legendarnego pick-upa. Model ten zachowuje tak cenioną przez klientów na całym świecie wytrzymałość, niezawodność i jakość, a także charakteryzuje się nowymi technologiami, które powstały z myślą o ochronie środowiska.

Z kolei Toyota Land Cruiser Se to prototypowa terenówka z bateryjnym napędem elektrycznym. Auto mierzy 5150 mm długości, 1990 mm szerokości, 1705 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi tu 3050 mm. Pozwoliło to na zaprojektowanie komfortowego wnętrza z trzema rzędami siedzeń dla siedmiu osób. Napęd oferuje wysoki moment obrotowy dostępny w pełnym zakresie prędkości i zapewnia świetne możliwości terenowe. Prototyp łączy praktyczność, komfort i elegancką, nowoczesną stylistykę, a do tego precyzyjnie prowadzi się zarówno na asfalcie, jak i w trudnym terenie.

Futurystyczna Toyota Compact SUV Concept zachwyca aerodynamiczną sylwetką. Do stworzenia tego prototypu wykorzystano materiały o niskim wpływie na środowisko. Samochód mierzy 4538 mm długości, 1560 mm wysokości oraz 1888 mm szerokości i charakteryzuje się doskonałymi osiągami oraz przyjemnym prowadzeniem.

Toyota przygotowała też propozycję dla miłośników klasyków – AE86 BEV Concept. Do modyfikacji wybrano jeden z ulubionych modeli fanów Toyoty – Corollę AE86 w wersji Levin. Auto zachowało niską masę nadwozia i charakterystyczne wyważenie, a także manualną skrzynię biegów. Odświeżono wnętrze, w którym wykorzystano ekologiczne materiały, a napęd zmieniono na elektryczny.

Jeszcze dalej w przyszłość wybiega koncepcyjna Toyota LQ Concept. Auto oferuje zautomatyzowane prowadzenie na czwartym poziomie autonomii (wg SAE), nie emituje żadnych spalin i oczyszcza powietrze z ozonu z 60-procentową skutecznością. Pojazd został wyposażony w interfejs z awatarem sztucznej inteligencji o imieniu Yui, który sprawia, że doświadczenie prowadzenia samochodu jest znacznie bardziej spersonalizowane. Zasięg w przypadku tego modelu wynosi do 300 km.

Wodorowe samochody Toyoty

Istniejąca na rynku od 2014 roku Toyota Mirai przyspieszyła wzrost świadomości na temat technologii wodorowych oraz ich wpływu na rozwój czystego, zrównoważonego transportu. W 2021 roku zadebiutowała 2. generacja tego auta. Charakteryzuje się ona udoskonalonym systemem ogniw paliwowych, ulepszonym systemem zarządzania energią oraz większą pojemnością zbiorników paliwa, a tym samym – większym zasięgiem na jednym tankowaniu.

Podobne rozwiązania trafiły już do Toyoty Crown, a inżynierowie z TMUK opracowali 10 egzemplarzy Toyoty Hilux FCEV. Prototyp w wersji z nadwoziem półtorej kabiny ma 5325 mm długości, 1855 mm szerokości oraz 1810 mm wysokości, a pod karoserią kryją się rozwiązania znane z Toyoty Mirai. Wodór przechowywany jest w 3 zbiornikach o pojemności 2,6 kg (łącznie 7,8 kg), które zostały zamontowane na ramie podwozia. Prognozowany zasięg wodorowego Hiluxa to nawet 600 km. To o wiele więcej niż można uzyskać po zastosowaniu bateryjnego napędu elektrycznego. Wodorowe Hiluxy pojawiły się we flocie tegorocznych igrzysk olimpijskich i paraolimpijskich w Paryżu.

Silniki spalinowe na wodór oraz paliwa syntetyczne i biopaliwa

Toyota nie zapomina też o silnikach spalinowych. Koncern pracuje zarówno nad motorami zasilanymi nowoczesnymi paliwami syntetycznymi i biopaliwem, jak i bezemisyjnym wodorem.

Warto podkreślić, że paliwa syntetyczne i biopaliwa nie wymagają tworzenia nowej infrastruktury do tankowania i mogą być z powodzeniem stosowane w obecnie powstających autach. By wykorzystać pełen potencjał paliw nowej generacji, przygotowano specjalną GR Suprę e-fuel oraz prototypowego GR Yarisa AD, który został wyposażony w zaawansowane systemy jazdy autonomicznej.

Na bazie Corolli H2 Concept stworzono wodorowego GR Yarisa H2 Concept. Prototyp ten jest napędzany przez 3-cylindrowy silnik G16E-GTS o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem zmodyfikowany pod kątem wodoru. Auto otrzymało nowy układ paliwowy oraz system wtryskowy przystosowany do spalania tego paliwa. Zbiorniki wodoru oraz proces tankowania są takie same jak w przypadku sedana Mirai.