CHODZEŃ Warszawa - Toyota na pokazach Rétromobile 2025 | TOYOTA
Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
31 stycznia 2025

Podczas pokazów Rétromobile 2025 Toyota zaprezentuje 60 lat innowacji w dziedzinie elektromobilności

Na tegorocznej edycji Rétromobile Toyota zaprezentuje cztery wyjątkowe pojazdy, które zilustrują przekrój 60 lat innowacji w dziedzinie elektromobilności. Wśród zaprezentowanych modeli znajdą się: kultowa Toyota Sports 800 z 1965 roku, pierwsza elektryczna Toyota RAV4, pierwsza generacja Priusa oraz rajdowy GR Yaris Rally1.

Rétromobile to prestiżowe wydarzenie dla miłośników motoryzacji z całego świata, gromadzące kolekcjonerów, pasjonatów, profesjonalnych dilerów oraz przedstawicieli domów aukcyjnych. Tym razem na wystawie po raz pierwszy pojawi się francuski oddział Toyoty, prezentując unikalne egzemplarze pokazujące ewolucję technologiczną marki w zakresie zelektryfikowanego transportu.

Japońska firma może poszczycić się imponującym dorobkiem ponad 30 milionów sprzedanych zelektryfikowanych pojazdów na świecie. Obecnie realizuje kompleksową strategię redukcji emisji CO2, oferując klientom zróżnicowaną gamę rozwiązań transportowych: od klasycznych hybryd, przez hybrydy plug-in, po całkowicie elektryczne samochody zasilane bateriami lub wodorem. Podczas paryskiej wystawy zwiedzający będą mogli zobaczyć cztery modele, które doskonale obrazują technologiczny postęp koncernu w ciągu minionych sześciu dekad.

Pierwsza hybryda z lat siedemdziesiątych

Debiutująca w 1962 roku Toyota Sports 800 była pierwszym sportowym modelem marki. To dwumiejscowe coupé typu targa miało niezwykle kompaktowe wymiary – zaledwie 3,58 m długości – i było imponująco lekkie, ważąc tylko 580 kg. Napędzany chłodzonym powietrzem silnik o pojemności 790 cm³ z tłokami przeciwbieżnymi generował moc 45 KM przekazywaną na tylne koła. Mimo skromnej mocy auto charakteryzowało się świetną dynamiką, zwrotnością oraz rewolucyjnym jak na tamte czasy średnim zużyciem paliwa na poziomie 3,8 l/100 km. Powstało zaledwie 3131 egzemplarzy tego modelu z przeznaczeniem wyłącznie na rodzimy rynek japoński, a 300 sztuk wyposażono w kierownicę po lewej stronie.

Prezentowany w Paryżu model z 1965 roku posiada jeszcze ciekawszą historię. W 1977 roku podczas tokijskich targów Toyota zaskoczyła świat pionierskim rozwiązaniem technicznym, czyli hybrydową wersją Sports 800 GT Hybrid. Innowacyjny pojazd został wyposażony w silnik z turbiną gazową współpracującą z elektrycznym napędem o mocy 30 KM. Rozbudowany układ oraz dodatkowy akumulator spowodowały wzrost masy pojazdu do 990 kg, czyniąc go fascynującym świadectwem wczesnych poszukiwań w dziedzinie elektromobilności.

Rozwój elektromobilności za sprawą Priusa

Rok 1997 przyniósł prawdziwą rewolucję w świecie motoryzacji – czterodrzwiowy sedan o długości 4,32 m wprowadził elektromobilność do mainstreamu. Toyota Prius, pierwszy seryjnie produkowany samochód hybrydowy, stał się globalnym symbolem nowoczesnych technologii w transporcie. Pięć generacji przełomowego modelu podbiło rynek, osiągając imponującą sprzedaż przekraczającą osiem milionów egzemplarzy.

Podczas wystawy w Paryżu zaprezentowana zostanie premierowa wersja Priusa. Innowacyjny układ napędowy łączył benzynowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 72 KM z jednostką elektryczną o mocy 45 KM. Maksymalna prędkość auta wynosiła 160 km/h, a zużycie paliwa było niezwykle niskie i wynosiło średnio zaledwie 5,1 l na 100 km. Zgodnie z normą EWG emisja CO2 sięgała jedynie 120 g na kilometr, co stanowiło prawdziwy przełom w redukcji szkodliwych spalin.

Toyota RAV4 z napędem elektrycznym

Podczas paryskiej wystawy Rétromobile w strefie Toyoty zaprezentowany zostanie pionierski RAV4 EV z 1996 roku – pierwszy seryjnie produkowany elektryczny SUV w historii motoryzacji. Innowacyjny pojazd wyposażono w akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy stworzony we współpracy z firmą Panasonic, który umożliwiał przejechanie dystansu około 200 km, przy czym pełne naładowanie akumulatora zajmowało około 5 godzin. Trzydrzwiowy SUV o długości 3,69 m i wadze 1460 kg był napędzany elektrycznym silnikiem o mocy 61 KM z momentem obrotowym wynoszącym 165 Nm.

Producent zastosował w tym modelu szereg nowych rozwiązań, jak specjalne opony o zredukowanych oporach toczenia czy wydajną pompę ciepła poprawiającą funkcjonowanie klimatyzacji. Maksymalna prędkość została ograniczona do 125 km/h, co w zupełności wystarczało do poruszania się nawet po autostradach. Limitowana edycja auta liczyła zaledwie 1176 egzemplarzy, z których zdecydowana większość trafiła do klientów w stanie Kalifornia.

Hybryda, która zawładnęła światem rajdów

Prawdziwy zastrzyk adrenaliny na stoisku Toyoty zapewni GR Yaris Rally1 – rajdowa wersja, która zainaugurowała sezon 2025 spek

W sezonach 2022-2024 rajdowy GR Yaris, działający zgodnie z ówczesnymi regulacjami, został wyposażony w zaawansowany układ hybrydowy. Technologia ta pozwalała na osiągnięcie dodatkowej mocy przekraczającej nawet 500 KM podczas odcinków specjalnych oraz umożliwiała poruszanie się w całkowicie bezemisyjnym trybie elektrycznym w przestrzeni parku serwisowego i na drogach dojazdowych. W efekcie rajdowa hybryda Toyoty absolutnie zdominowała erę hybrydową, zdobywając dla marki aż trzy tytuły mistrzowskie w kategorii producentów oraz podwójne mistrzostwo świata kierowców i pilotów.