CHODZEŃ Warszawa - Wodorowe ogniwa paliwowe dla generatorów Rehlko | Toyota
Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
23 maja 2025

Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty zasilą stacjonarne generatory energii Rehlko

Bezemisyjne bezpieczeństwo energetyczne

Podczas tegorocznych targów Advanced Clean Transportation Expo Toyota poinformowała o nawiązaniu współpracy z firmą Rehlko specjalizującą się w rozwiązaniach energetycznych i systemach zasilania awaryjnego. W ramach partnerstwa Toyota będzie wyłącznym dostawcą wodorowych ogniw paliwowych dla stacjonarnych generatorów energii Rehlko.

Toyota to jeden z czołowych koncernów motoryzacyjnych na świecie słynący ze swych nowatorskich rozwiązań, takich jak m.in. technologia ogniw paliwowych. Z kolei Rehlko to firma, która specjalizuje się w urządzeniach zapewniających niezależność, elastyczność i bezpieczeństwo infrastrukturze krytycznej, obiektom i gospodarstwom domowym. Partnerstwo z Toyotą pozwoli na rozszerzenie oferty o sprzęt zasilany wodorem.

Thibaut de Barros Conti, dyrektor generalny Toyota Hydrogen Solutions, mówiąc o partnerstwie, podkreślił:

„Integracja systemów Rehlko z technologią Toyoty stwarza ogromny potencjał dla czystej, niezawodnej i zrównoważonej energii, dopasowanej do potrzeb klientów i społeczeństwa, umożliwiając przy tym wszystkim inteligentną niezależność energetyczną w mobilności”.

Bezemisyjne technologie zapewniające bezpieczeństwo energetyczne

Paliwa alternatywne, w tym m.in. wodór, coraz częściej są wykorzystywane do zasilania urządzeń stacjonarnych – zarówno jako awaryjne źródła energii, jak i podstawowe. Organizacjom poszukującym bezemisyjnych rozwiązań firma Rehlko zaoferuje generatory prądu zasilane ogniwami paliwowymi Toyoty. Będą one projektowane i produkowane zgodnie z tymi samymi standardami co tradycyjne generatory.

Urządzenia wyposażone w wodorowe ogniwa paliwowe będą mogły wytwarzać energię elektryczną dla takich obiektów, jak centra danych, magazyny czy sieci off-grid, a także zabezpieczać sieci energetyczne przed ekstremalnymi warunkami pogodowymi i przeciążeniami, emitując jedynie parę wodną i powietrze.

Charles Hunsucker, prezes Power Systems w Rehlko, mówiąc o znaczeniu tego projektu, zaznaczył:

„Generator o mocy 1 MW to przełomowy krok naprzód w zakresie bezpieczeństwa energetycznego dla klientów o kluczowym znaczeniu operacyjnym. Zapewnia niezawodność porównywalną z konwencjonalnymi rozwiązaniami, jednocześnie umożliwiając realizację celów związanych z redukcją do zera emisji powstających w miejscu wytworzenia. Klienci mogą już zamawiać to nowatorskie rozwiązanie”.

30 lat doświadczeń Toyoty w technologiach wodorowych

W ramach współpracy Rehlko i Toyota zaprojektowały 100-kilowatowy system zasilania wodorowego dla szpitala Klickitat Valley Health w stanie Waszyngton. Projekt ten wzmocnił lokalną infrastrukturę energetyczną i zapewnił zasilanie awaryjne placówki. Firmy wspólnie opracowały i skomercjalizowały system o mocy 1 MW, który odpowiada na rosnące zapotrzebowanie na niezależne źródła energii.

Technologię wodorowych ogniw paliwowych Toyota rozwija od ponad 30 lat. Koncern wprowadził na rynek model Mirai, jeden z pierwszych seryjnie produkowanych samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, a następnie dostosował technologię do zastosowań przemysłowych. Rozwiązania japońskiego koncernu były testowane w skrajnych warunkach atmosferycznych.

Amerykański odział Toyoty – Toyota Motor North America (TMNA) – prowadzi działalność badawczo-rozwojową, produktową i biznesową w siedzibie NA H2HQ w Kalifornii, a montaż modułów ogniw paliwowych odbywa się w Georgetown w stanie Kentucky.