CHODZEŃ Warszawa - Trzy modele z unikalną technologią plug-in | Toyota
  1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Trzy hybrydy plug-in Toyoty. Elektryfikacja bez wyrzeczeń
17 czerwca 2024

Trzy modele z unikalną technologią plug-in Toyoty

Elektryfikacja bez wyrzeczeń

W Europie dostępne są obecnie 3 modele z napędem hybrydowym typu plug-in Toyoty – nowa Toyota C-HR Plug-in Hybrid, Prius 5. generacji oraz RAV4 Plug-in Hybrid. Ich atutem jest połączenie unikalnego napędu hybrydowego Toyoty z zaletami auta elektrycznego.

 

Toyota od ponad 25-letnie rozwija technologię hybrydową. Doświadczenie w produkcji hybryd wykorzystuje również do opracowywania i produkcji samochodów z wyjątkowo wydajnym i nowoczesnym napędem plug-in hybrid.

Jak działa napęd plug-in hybrid Toyoty?

Pojazdy typu plug-in Toyoty korzystają z pełnego napędu hybrydowego, rozbudowanego o mocniejsze silniki elektryczne, większą baterię oraz instalację do jej ładowania. Dzięki temu mogą być zasilane zarówno benzyną, jak i energią pobraną z ładowarki czy gniazdka. Jeśli bateria jest naładowana, auto domyślnie pracuje w trybie EV, a jej zasięg może sięgać kilkudziesięciu kilometrów. Na długich dystansach napęd hybrydowy zapewni oszczędną jazdę bez obawy o zasięg.

Toyota tak zaprojektowała ten układ, że nawet po rozładowaniu baterii osiągi utrzymują się na niemal niezmienionym poziomie. Co więcej, hybrydy plug-in Toyoty pozostają niesamowicie oszczędne, ponieważ po wyczerpaniu energii automatycznie przełączają się na tryb hybrydowy, w którym auto korzysta z silników elektrycznych tak często, jak to możliwe.

Technologie obniżające zużycie paliwa

Hybrydy typu plug-in Toyoty zostały tak opracowane, by jak najlepiej wykorzystywać charakterystykę tego napędu. Zastosowano najnowsze technologie zwiększające wydajność – systemy Predictive Efficient Drive oraz Regeneration Boost.

Pierwszy z nich – Predictive Efficient Drive – pozwala jeszcze efektywniej wykorzystywać działanie napędu hybrydowego plug-in i zmniejszać zużycie paliwa. Dzięki współpracy z nawigacją i funkcją geofencingu, auto uczy się ekonomicznej jazdy i optymalnego wyboru trybu pracy napędu. System bierze pod uwagę także zachowanie kierowcy, warunki na trasie, zagęszczenie ruchu czy ukształtowanie terenu. Optymalizuje zużycie baterii, analizując planowaną trasę i automatycznie przełączając się między trybami elektrycznym i hybrydowym, aby zapewnić jak największy zasięg w trybie EV w strefach czystego transportu.

Z kolei funkcja Regeneration Boost umożliwia prowadzenie samochodu głównie przy wykorzystaniu pedału przyspieszenia. Trzy poziomy odzyskiwania energii pozwalają dostosować działanie układu do natężenia ruchu, przy czym na najwyższym poziomie nawet do 80% hamowania przebiega bez wciskania pedału hamulca.

Toyota C-HR Plug-in Hybrid z zasięgiem do 66 km

Najnowszą hybrydą typu plug-in w gamie japońskiej marki jest Toyota C-HR Plug-in Hybrid. Jest to nie tylko najmocniejszy, ale także najbardziej oszczędny wariant 2. generacji bestsellerowego crossovera. Całkowita moc układu wynosi 223 KM, co pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,4 s. Dzięki wysokowydajnej baterii litowo-jonowej o pojemności 13,6 kWh napęd łączy dobre osiągi z wydajnością. Średnie zużycie paliwa wynosi 0,8–0,9 l/100 km, a średnia emisji CO2 – 19–20 g/km (wg WLTP).

W trybie czysto elektrycznym na jednym ładowaniu Toyota C-HR Plug-in Hybrid może pokonać do 66 km (wg WLTP). Ładowarka pokładowa 6,6 kW pozwala naładować baterię od 0 do 100% w mniej niż 2,5 h przy użyciu ładowarki Toyota HomeCharge i kabla trójfazowego. Aplikacja na telefon MyToyota daje możliwość zdalnego rozpoczęcia i zakończenia ładowania baterii, jeśli auto jest podłączone do ładowarki.

Toyota Prius z zasięgiem nawet 86 km

5. generacja Toyoty Prius w Europie jest dostępna wyłącznie z napędem hybrydowym typu plug-in. Wyróżnia ją dwukrotnie większa od poprzednika moc 223 KM, duży zasięg w trybie EV oraz minimalne zużycie paliwa. Nowy Prius to także najszybsze auto w historii modelu. Od 0 do 100 km/h rozpędza się w 6,7 s. Średnie zużycie paliwa w przypadku tego modelu wynosi 0,5–0,7 l/100 km, a średnia emisja CO2 – 11–16 g/km (wg WLTP).

Dzięki dużej baterii o pojemności 13,6 kWh zasięg w trybie EV sięga 86 km. Umożliwia to codzienną jazdę bez konieczności uruchamiania silnika spalinowego. Ponadto dostępny w standardzie w wersji Executive dach z panelami fotowoltaicznymi może wydłużyć zasięg w trybie EV do 8,7 km dziennie. Panele fotowoltaiczne mają o ponad 15% wyższą wydajność niż w poprzednim modelu i są w stanie w pełni naładować baterie auta.

RAV4 Plug-in Hybrid z zasięgiem do 98 km

RAV4 Plug-in Hybrid to model, który charakteryzuje się świetną dynamiką, oszczędnością oraz wyjątkowo dużym zasięgiem w trybie EV. Hybrydowy układ 4. generacji, którego sercem jest 2,5-litrowy, benzynowy silnik Hybrid Dynamic Force, generuje łączną moc 306 KM. Od 0 do 100 km/h samochód rozpędza się w zaledwie 6. Auto jest standardowo wyposażone w inteligentny, elektryczny napęd na wszystkie koła AWD-i.

Pojazd jest wyposażony też w dużą baterię litowo-jonową o pojemności 18,1 kWh. Umożliwia ona jazdę w bezemisyjnym trybie EV na dystansie do 75 km, a w mieście – nawet do 98 km. Średnie zużycie paliwa RAV4 Plug-in Hybrid wynosi zaledwie 1,0 l/100 km, a średnia emisja CO2 – 22 g/km (wg WLTP).