CHODZEŃ Warszawa - Toyota testuje ciężarówkę z wodorowymi ogniwami paliwowymi
1 sierpnia 2024

Toyota testuje ciężarówkę z wodorowymi ogniwami paliwowymi

Pilotażowy program Toyoty we współpracy z Coca-Colą i Air Liquide

Toyota we współpracy z Coca-Colą i Air Liquide rozpoczęła testy nowej wodorowej ciężarówki. Zgodnie z założeniami firm biorących udział w tym pilotażowym programie, napęd wodorowy ma pomóc w redukcji emisyjności długodystansowego transportu.

Toyota opracowała nową wodorową ciężarówkę. Będzie ona testowana przez firmę Coca-Cola i wykorzystywana w jej operacjach logistycznych.

Nowy pojazd wykorzystuje wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty, które w bezemisyjnym procesie łączą wodór z tlenem, tworząc energię elektryczną. Jedynym produktem ubocznym pracy ogniw jest woda. Zielony wodór dostarczany jest przez firmę Air Liquide, lidera technologii związanych z czystą energią.

Toyota zakłada, że wodorowe ciężarówki przyczynią się do dekarbonizacji transportu drogowego w Europie, który obecnie stanowi blisko 1/4 frachtu w tym regionie. Sposób wykorzystania tych pojazdów oraz duże zapotrzebowanie na wodór w tym obszarze przyczynią się też do przyspieszenia rozwoju niezbędnej infrastruktury.

Współpraca z takimi firmami, jak Coca-Cola i Air Liquide, to kolejne potwierdzenie zaangażowania Toyoty w stworzenie zrównoważonej i bezemisyjnej gospodarki zarówno w Europie, jak i w innych częściach świata.

Eric Desbonnets, wiceprezes operacyjny ds. zrównoważonego rozwoju Paryż 2024 w Coca-Cola, mówiąc o współpracy z japońskim producentem samochodów i Air Liquide, podkreślił:

„Współpraca z Toyotą i Air Liquide pozwoli sprawdzić rozwiązania wodorowe w naszych długodystansowych operacjach logistycznych. Chcemy wyciągnąć z tego testu jak najwięcej wniosków, by przybliżyć się do zredukowania naszego śladu węglowego”.

Erwin Penfornis, wiceprezes Air Liquide ds. światowego biznesu energii wodorowej, dodał:

„Z Toyotą i Coca-Colą łączy nas to samo dążenie do wprowadzenia konkretnych działań związanych z wyzwaniem zmian klimatycznych. Ten projekt tego właśnie dotyczy i pokazuje, jak ważny w transporcie jest wodór. W związku ze wzrostem zapotrzebowania na niskoemisyjne rozwiązania w transporcie, wodór idealnie pasuje do transportu dalekobieżnego, oferując elastyczność i użyteczność”.

Thiebault Paquet, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Toyota Motor Europe, z kolei podsumował:

„Żeby przyspieszyć wdrażanie technologii wodorowych, moduły wodorowych ogniw paliwowych stosujemy nie tylko w samochodach osobowych, ale także m.in. w ciężarówkach, autobusach, autokarach, pociągach, łodziach i barkach, a także w stacjonarnych generatorach prądu. Cieszymy się ze współpracy z podobnie myślącymi firmami, dzięki czemu możemy zaprezentować naszą wizję zrównoważonego rozwoju. Wnioski z tych testów przybliżą nas do osiągnięcia zerowej emisyjności w naszej logistyce do 2040 r.”.