CHODZEŃ Warszawa - Toyota Yaris 25 lat na rynku | TOYOTA
7 maja 2024

25-lecie Toyoty Yaris, która odmieniła segment B

25 lat temu odbyła się światowa premiera Toyoty Yaris. Od tego czasu model ten doczekał się czterech generacji, dwa razy został wybrany Europejskim Samochodem Roku oraz przeprowadził hybrydową rewolucję w segmencie B. Obecnie sprzedaż Yarisa na całym świecie przekroczyła już 10 milionów egzemplarzy, co sprawia, że jest jednym z najpopularniejszych aut Toyoty.

Toyota Yaris to model znany na całym świecie. Produkcję pojazdu rozpoczęto w styczniu 1999 roku w fabryce Takaoka w japońskiej prefekturze Aichi, jednak dość szybko auta przeznaczone na rynek europejski zaczęły być wytwarzane we Francji. Rosnący popyt na ten model w Europie sprawił, że w 2021 roku ruszyła także produkcja w Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) w Kolinie. Z kolei w polskiej fabryce Toyota Motor Manufacturing Poland na Dolnym Śląsku wytwarzane są kluczowe komponenty Yarisa, takie jak silniki benzynowe, silniki elektryczne oraz przekładnie hybrydowe.

Sprzedaż Yarisa na całym świecie przekroczyła już 10 milionów sprzedanych egzemplarzy, co jest kolejnym spektakularnym sukcesem Toyoty. Model cieszy się dużym uznaniem zarówno wśród klientów, jak i ekspertów motoryzacyjnych. Ponadto jest to jedyne auto, które w XXI wieku dwa razy zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Pierwsza generacja triumfowała w 2000 roku, a czwarta generacja powtórzyła ten sukces w 2021 roku. Co ważne, każda kolejna wersja Yarisa była nominowana do tytułu Car of the Year.

Każda generacja miejskiego Yarisa może pochwalić się ważnymi innowacjami w segmencie. Na przestrzeni 25 lat dotyczyły one między innymi napędów, bezpieczeństwa, stylistyki oraz technologii projektowania przestronnych wnętrz w kompaktowym nadwoziu, co w znacznym stopniu zrewolucjonizowało klasę samochodów miejskich.

Debiut Yarisa w segmencie B

Toyota Yaris zadebiutowała w 1999 roku, prezentując przestronne nadwozie o delikatnie zaokrąglonych kształtach i wymiarach spełniających oczekiwania mieszkańców europejskich miast. Pojazd oferował wygodne i praktyczne wnętrze z większą ilością miejsca nad głowami niż wiele samochodów z wyższego segmentu C. Pomimo atrakcyjnej estetyki i przestronności priorytetem pozostało bezpieczeństwo, co wpłynęło na przyznanie Toyocie Yaris tytułu najbezpieczniejszego samochodu w swoim segmencie według Euro NCAP.

Yaris pierwszej generacji posiadał zaawansowany silnik benzynowy o pojemności 1,0 litra i mocy 68 KM, z powodzeniem konkurujący z ówczesnymi jednostkami o pojemności 1,4 litra. Silnik ten został uhonorowany główną nagrodą w pierwszej edycji konkursu International Engine of the Year w 1999 roku. W wyższych wersjach wyposażenia dostępna była również jednostka VVT-i o pojemności 1,3 litra i mocy 87 KM. Yaris od razu zyskał popularność wśród klientów w całej Europie, którzy docenili jego wszechstronność, stylistykę, łatwość manewrowania w mieście oraz niezawodność.

Wyższy standard drugiej generacji Yarisa

W 2005 roku zadebiutowała w Europie druga generacja Yarisa, prezentując powiększone nadwozie i znacznie lepsze technologie, co miało zbliżyć jego wnętrze pod względem przestronności i komfortu do samochodów z segmentu C. Dzięki dużej przestrzeni i płaskiej podłodze przed kanapą z tyłu mogły wygodnie podróżować trzy dorosłe osoby. Bagażnik oferował pojemność 272 litrów, jednak po złożeniu kanapy wzrastała ona do największych w swojej klasie 737 litrów, przy czym podłoga była płaska dzięki funkcji Easy Flat. Pod względem bezpieczeństwa model poprawił wyniki poprzednika i zdobył maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP.

Druga generacja Yarisa była dostępna w trzech wariantach nadwozia oraz z trzema silnikami do wyboru, do których należała także oszczędna i dynamiczna jednostka 1,0 VVT-i o mocy 69 KM. Toyota wzbogaciła również gamę o sportową linię TS z silnikiem 1,8 Dual VVT-i o mocy 132 KM.

Segment B zyskuje napęd hybrydowy

Trzecia generacja Yarisa w 2012 roku wprowadziła do segmentu B napęd hybrydowy, co zrewolucjonizowało tę kategorię pojazdów. Mniejsza wersja układu napędowego z modelu Prius była poprzedzona trzema latami intensywnych prac konstruktorskich, a ich efektem było ograniczenie wymiarów wszystkich komponentów i zastąpienie dotychczasowego silnika o pojemności 1,8 litra jednostką 1,5-litrową. To wpłynęło na zachowanie przez hybrydowego Yarisa wydajności, komfortu wnętrza i przestrzeni bagażowej znanych z wersji o napędzie konwencjonalnym. Pojawienie się na rynku pierwszego hybrydowego samochodu miejskiego było potwierdzeniem stopniowego wprowadzania przez Toyotę niskoemisyjnego napędu do całej gamy modeli.

100-konny napęd hybrydowy oferował najlepsze możliwe osiągi oraz najniższe zużycie paliwa w segmencie, dając ponadto możliwość jazdy w trybie elektrycznym. Nadwozie trzeciej generacji Yarisa posiadało nową, bardziej aerodynamiczną karoserię z najlepszym w klasie współczynnikiem oporu powietrza Cx 0,287.

W 2017 roku Yaris przeszedł facelifting, zyskując ponad 900 nowych komponentów. Zmiany w designie zarówno przodu, jak i tyłu były dość znaczące, a układ hybrydowy został jeszcze bardziej udoskonalony. Dodatkowo wprowadzono nowe elementy wyposażenia i technologie, takie jak systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Te zmiany zaowocowały ponownym zdobyciem przez Yarisa pięciu gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.

Czwarta generacja z dwiema hybrydami do wyboru

Najnowsza wersja Toyoty Yaris debiutująca w 2020 roku także cieszy się ogromnym zainteresowaniem w Europie. Ten miejski hatchback czwartej generacji przeszedł rewolucyjną metamorfozę, której podstawą jest zupełnie nowa modułowa platforma TNGA-B. Efektem tych zmian jest dużo sztywniejsze nadwozie, obniżony środek ciężkości, poszerzony rozstaw osi oraz gruntownie przemodelowane proporcje wnętrza, co przełożyło się na bardziej sportową pozycję za kierownicą.

W nowym Yarisie zastosowano czwartą generację hybrydy z nowym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra. Jednostka ta zapewnia jeszcze mniejsze zużycie paliwa, obniżoną emisję spalin oraz dynamiczniejszą jazdę w trybie elektrycznym nawet do 130 km/h. Yaris jest ponadto dostępny także z konwencjonalnym 1,5-litrowym silnikiem benzynowym z sześciobiegową manualną lub bezstopniową automatyczną skrzynią biegów Multidrive S.

Obecny model debiutował na rynku jako najbezpieczniejszy samochód miejski na świecie. Oprócz solidnej konstrukcji, został wyposażony w zaawansowane systemy bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, wśród których znalazł się asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) czy system zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Dodatkowo wprowadzono nową centralną poduszkę powietrzną między przednimi fotelami.

Czwarta generacja Yarisa w 2024 roku przeszła facelifting. Wśród wielu udoskonaleń znalazł się potężniejszy napęd hybrydowy o mocy 130 KM. Jego poprawiona dynamika i elastyczność są zasługą nowej przekładni, mocniejszego silnika elektrycznego oraz udoskonalonego oprogramowania układu sterowania mocą. Yaris ze 130-konną hybrydą osiąga prędkość od 0 do 100 km/h w 9,2 s, a przyspieszenie od 80 do 120 km/h skróciło się do 7,5 sekundy.

W celu utrzymania wiodącej pozycji w wyjątkowo konkurencyjnym segmencie B na rynku europejskim samochód został wyposażony w ulepszone systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy i parkowania, w tym najnowszą generację Toyota T-MATE oraz system Toyota Safety Sense. W najnowszej wersji Yarisa pojawiły się także nowe cyfrowe zegary o przekątnej 12,3", a obsługa systemu multimedialnego została ułatwiona poprzez nowe, większe ekrany.

Nowościami, które pojawiły się wraz z czwartą generacją Yarisa, są dwa modele poszerzające rodzinę modelu, czyli kultowy hot-hatch GR Yaris, a także miejski crossover Yaris Cross, który zdobył uznanie w segmencie B-SUV.