CHODZEŃ Warszawa - Toyota Mirai | Rekord – 1003 km na jednym tankowaniu

TOYOTA MIRAI USTANOWIŁA NOWY REKORD

NA JEDNYM TANKOWANIU WODORU PRZEJECHAŁA 1 003 KM

2021-06-02

Druga generacja Toyoty Mirai ustanowiła nowy rekord, pokonując na jednym tankowaniu wodoru 1003 km. Jest to kolejny dowód na to, że technologia ogniw paliwowych to optymalne rozwiązanie dla bezemisyjnego długodystansowego transportu.

 

Toyota postanowiła przetestować nową generację Mirai i sprawdzić, czy model ten będzie mógł pokonać ponad 1000 km na jednym tankowaniu. Jazda rozpoczęła się 26 maja o godzinie 5:43 na stacji wodorowej HYSETCO w Orly pod Paryżem. Samochód poruszał się po publicznych drogach między południowymi przedmieściami Paryża a departamentami Loir-et-Cher i Indre-et-Loire i pokonał łącznie 1003 km. Dystans i zużycie wodoru były mierzone i certyfikowane przez niezależnych arbitrów.

Do tankowania Toyoty Mirai użyto tzw. zielonego wodoru, wyprodukowanego bez żadnych emisji. Trzy zbiorniki pomieściły 5,6 kg tego gazu. Średnie zużycie wodoru podczas przejazdu wyniosło 0,55 kg wodoru na 100 km. Dla porównania – średnie zużycie Mirai wg WLTP zaczyna się od 0,79 l/100 km.

W jeździe testowej Toyoty Mirai udział brało 4 kierowców. Jednym z nich był Victorien Erussard, fundator i kapitan eksperymentalnego jachtu Energy Observer. Kierowcy prowadzili zgodnie z zasadami eco-drivingu, nie stosując żadnych technik wykraczających poza zwykłą, codzienną jazdę.

Wydajny i łatwy w prowadzeniu

Druga generacja Toyoty Mirai cechuje się większą dynamiką, ma bardziej opływową sylwetkę i lepsze właściwości jezdne od swojego poprzednika. Zastosowano w niej bardziej wydajne ogniwa paliwowe, zwiększono pojemność zbiorników wodoru i poprawiono aerodynamikę. Wszystko to sprawiło, że zasięg auta w normalnych warunkach jazdy wynosi teraz do 650 km. Tankowanie trzech zbiorników wodoru trwa zaledwie 5 minut.

Technologia wodorowa a strategia Beyond Zero

Toyota – zgodnie z koncepcją Beyond Zero – zamierza osiągnąć znacznie więcej niż tylko zerową emisję CO2 w swoich samochodach. Elektryfikacja wg marki to droga ku lepszej przyszłości.

Mirai nie emituje żadnych spalin i oczyszcza powietrze podczas jazdy. Model ten nie tylko poszerza ofertę bezemisyjnych aut marki, ale jest także kolejnym w gamie Toyoty bezpiecznym, komfortowym i łatwym w obsłudze samochodem na co dzień.

Z kolei wodór to wiarygodny i łatwo dostępny w każdym miejscu na świecie nośnik energii dla transportu, który może dać niezależność energetyczną krajom importującym paliwa kopalne. Technologie wodorowe pomogą zdekarbonizować nie tylko transport drogowy, ale także kolejowy, morski i lotniczy, a ponadto może służyć do zasilania przemysłu i budynków.

Toyota wspiera wiele inicjatyw, które mają popularyzować stosowanie wodoru. Dostarcza ogniwa paliwowe do generatorów prądu firmy EODev, jachtów marki Hynova, autobusów (CaetanoBus, RATP, Toyota SORA) oraz ciężarówek (Hino). Toyoty Mirai pracują jako taksówki (Hype) i w serwisach ride-sharingowych. A już niedługo ogniwa paliwowe będą zasilać w prąd prototypowe miasto Woven City, które Toyota buduje w Japonii.

Toyota a Energy Observer

Od 2017 roku Toyota jest partnerem projektu naukowego Energy Observer. Załoga eksperymentalnego katamaranu o tej samej nazwie rozpoczęła rejs dookoła świata, wykorzystując wyłącznie energię wyprodukowaną na pokładzie jachtu z odnawialnych źródeł. Do jej magazynowania w głównej mierze służy technologia wodorowa, w tym specjalnie przystosowane do pracy na morzu ogniwa paliwowe Toyoty.

Można pokusić się o stwierdzenie, że Energy Observer to żywe laboratorium, w którym zespół naukowców prowadzi badania nad energią odnawialną i jej przetwarzaniem. Wynikiem ich działalności jest m.in. start-up EODev, którego udziałowcem jest również Toyota. Firma zajmuje się produkcją i dystrybucją wodorowych generatorów prądu, opartych na ogniwach paliwowych Toyoty, w tym generatorów do zastosowań stacjonarnych i zasilania jachtów. Jeden z nich został niedawno użyty do zasilenia nowej iluminacji wieży Eiffla w zielonym kolorze, symbolizującym zielony wodór. Włączono ją w ramach wystawy „Wodorowy Paryż” (Paris de l’hydrogène), zorganizowanej przez zespół Energy Observera we współpracy z Toyotą i władzami stolicy Francji.

„Nowy rekord wytyczony przez Mirai to wspaniałe osiągnięcie. W naszej firmie działamy z nastawieniem, które najlepiej ilustruje hasło Start Your Impossible – aby przekraczać swoje własne granice. Dziś po raz kolejny udało nam się to zrobić. Chcę podziękować zespołom Toyota France i Toyota Europe, a także Victorienowi i jego załodze z Energy Observera. Łączy nas ta sama wizja i ta sama ambicja. Nasze partnerstwo pozwoli nam przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 i stworzenia społeczeństwa żyjącego w zgodzie ze środowiskiem” – podkreślił Frank Marotte, CEO Toyota France.

„Bardzo się cieszę, że mogłem wziąć udział w biciu rekordu nową Toyotą Mirai. Toyota zawsze była pionierem technologii wodorowych, a nasza współpraca z roku na rok jest coraz mocniejsza. Jako były zawodnik regat oceanicznych potrzebuję wyzwań, dlatego chcę podziękować Frankowi Marotte i Toyocie za wciągnięcie mnie do tej przygody. Nowy rekord, który ustanowiliśmy, pokazuje, że możliwości są ogromne, a technologie wodorowe są dobrym rozwiązaniem już dzisiaj” – powiedział Victorien Erussad, fundator i kapitan jachtu Energy Observer.