CHODZEŃ Warszawa - Toyota planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 roku
08-12-2022

Toyota Motor Europe planuje osiągnąć neutralność klimatyczną do 2040 roku

Marka przedstawiła swoją wizję rozwoju na najbliższe lata
Podczas konferencji prasowej w Brukseli Toyota pokazała swoje najnowsze produkty i usługi, a także przedstawiła swoją wizję rozwoju na najbliższe lata. Przedstawiciele Toyota Motor Europe i Toyota Motor Corporation skupili się na kwestiach neutralności klimatycznej oraz transformacji firmy z producenta samochodów w dostawcę różnych form mobilności.
  • Podczas corocznej konferencji Toyota Motor Europe (TME) ogłosiła, że osiągnie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla w Europie najpóźniej do 2040 roku. Matt Harrison, prezydent i CEO Toyota Motor Europe, wspomniał też o deklaracji sprzed roku, mówiącej o tym, że do 2035 roku wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w UE, Wielkiej Brytanii i EFTA będą bezemisyjne. 

    „Najważniejsze dla nas są dwa kluczowe obszary. Pierwszy to neutralność klimatyczna i sposób, w jaki planujemy ją osiągnąć w każdym aspekcie naszej działalności. Drugie zagadnienie, którym się zajmujemy, to transformacja Toyoty z producenta i dystrybutora samochodów w dostawcę usług i rozwiązań zapewniających wszystkim jak największą mobilność” – podkreślił Matt Harrison.

Wiceprezydent ds. produkcji Toyota Motor Europe Marvin Cooke opisał możliwe sposoby dojścia do zerowej emisji dwutlenku węgla we wszystkich europejskich fabrykach Toyoty do 2030 roku. Zaznaczył, że firma opiera swoją strategię na wielu różnych podejściach i metodach:

  • stara się minimalizować zużycie energii tam, gdzie to możliwe,
  • przechodzi na zieloną energię,
  • wdraża liczne innowacje kaizen, które przyczynią się do redukcji emisji CO2 lub w pewnym obszarze całkowicie ją eliminują.

„W fabryce silników w Deeside w Wielkiej Brytanii zainstalowaliśmy panele fotowoltaiczne o powierzchni 10 boisk piłkarskich, które zapewniają nam bezemisyjną energię. Jednocześnie współpracujemy z lokalnym przedsiębiorstwem w przetwarzaniu ponad 90% odpadów na biogaz. Używamy go do produkcji zielonej energii i biometanu. To podejście się sprawdza, dlatego spodziewamy się, że już w 2025 roku nasza produkcja stanie się bezemisyjna. Do 2040 roku chcemy osiągnąć neutralność klimatyczną w procesach, które są poza bezpośrednią kontrolą Toyota Motor Europe, takich jak zaopatrzenie i logistyka. Realizujemy ten cel w ścisłej współpracy z naszymi partnerami i dostawcami” – powiedział Marvin Cooke.

Strategia równoległego rozwoju wielu technologii napędowych

  • Dr Gill Pratt pełniący funkcje dyrektora ds. badań i rozwoju Toyota Motor Corporation oraz dyrektora zarządzającego Toyota Research Institute przedstawił podstawy naukowe, na których Toyota oparła swoją strategię jak najszybszej redukcji emisji CO2. Podkreślił on, że rozwój i wprowadzanie na rynek wielu różnych technologii napędowych ma na celu optymalizację zużycia ograniczonych zasobów, takich jak lit, kobalt czy metale ziem rzadkich.

    Dr Gill Pratt wspomniał też, że Toyota uważa auta elektryczne na baterie i pojazdy wodorowe za komplementarne rozwiązania, które stosowane równolegle ułatwią dekarbonizację różnych gałęzi transportu. Wobec wysokich kosztów surowców do produkcji baterii oraz niewystarczająco rozwiniętej infrastruktury ładowania, w ciągu najbliższych 10–15 lat najlepiej jest dostosowywać ofertę do sytuacji na poszczególnych rynkach z uwzględnieniem wszystkich zelektryfikowanych napędów, w tym hybryd i hybryd plug-in. 

„Musimy zrobić to, co najlepsze dla środowiska, czyli dopilnować, aby każde ogniwo baterii zainstalowane w samochodzie przełożyło się na największą możliwą redukcję emisji CO2. Dlatego trzeba jak najwięcej aut spalinowych zastąpić zelektryfikowanymi pojazdami. Kierujemy się prostą zasadą, że naszym przeciwnikiem jest dwutlenek węgla, a nie taki czy inny napęd” – zwracał uwagę Gill Pratt. 

Strategia Toyoty polega na dostosowywaniu oferty do potrzeb europejskich klientów i proponowaniu im wielu bezemisyjnych rozwiązań: modeli elektrycznych na baterię i na ogniwa paliwowe oraz samochodów hybrydowych i hybryd plug-in. 

„Nasze podejście nazywamy siłą łączenia, ponieważ rzadko zdarza się, aby jeden format pasował do wszystkich, zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę różnorodność potrzeb klientów i różny poziom infrastruktury w poszczególnych krajach” – wyjaśniła Kylie Jimenez, wiceprezydent ds. HR, technologii i ładu korporacyjnego Toyota Motor Europe.

Zelektryfikowane modele napędzają wzrost Toyoty w Europie

Eksperci Toyota Motor Europe przewidują, że w 2022 roku sprzedanych zostanie około 1,1 mln pojazdów marki. Oznacza to niewielki wzrost w porównaniu do poprzedniego roku przy spadku całego rynku nowych samochodów osobowych w Europie o -12%. 

Według prognoz firmy jej udział w europejskim rynku osiągnie w tym roku kolejny rekord – 7,3%, co oznacza wzrost o +0,9 punktów procentowych rok do roku. Dynamika ta to efekt atrakcyjności zróżnicowanej gamy zelektryfikowanych modeli Toyoty i Lexusa, które stanowią łącznie około 66% całkowitej sprzedaży TME w Europie.

Woven Planet – mobilność i bezpieczeństwo

  • Dr James Kuffner, dyrektor zarządzający Woven Planet, wyjaśnił swoją rolę w przekształceniu Toyoty w dostawcę różnych form mobilności. 

    „Tworzymy dla Toyoty nowe platformy cyfrowe i oprogramowanie oraz opracowujemy nowe procesy, dzięki którym Toyota przestawia swój model rozwojowy z tradycyjnego na oparty na rozwiązaniach informatycznych. Nowe podejście ułatwia skalowanie i zwiększa produktywność, gdyż ten sam kod może być stosowany w setkach modeli Toyoty i Lexusa” – powiedział James Kuffner.

Woven Planet to firma, która skupia się na trzech rodzajach mobilności:

  • ludzi, 
  • towarów,
  • informacji. 

Na tym podziale opierają się jej trzy kluczowe obszary działań rozwojowych i biznesowych.

  • Platforma otwartego oprogramowania Arene to fundament rozwoju produktów i usług mobilności Toyoty, dla których najpierw tworzone jest oprogramowanie, a dopiero potem projektowane są samochody i urządzenia. Na platformie Arene powstaje nowy system Toyota Software Defined Architecture (SDA).
  • Systemy automatycznego prowadzenia i zaawansowanego bezpieczeństwa (ADAS) są oparte na pracach naukowców Toyoty nad technologią Guardian. Ich efektem są nowe generacje układów bezpieczeństwa czynnego Toyota T-MATE i Lexus Teammate Advanced Drive. ADAS są nieustannie rozbudowywane i udoskonalane, zyskując nowe, coraz bardziej zautomatyzowane funkcje.
  • Eksperymentalne miasto Woven City powstające w pobliżu góry Fuji. Dr Kuffner przekazał nowe informacje na temat roli miasta w testowaniu nowych technologii, które w przyszłości w zrównoważony sposób poprawią jakość życia. Gdy Woven City zostanie oddane do użytku, stanie się jedynym w swoim rodzaju centrum badań i testów, które przyspieszy innowacje nie tylko w motoryzacji i transporcie, ale także w rolnictwie, produkcji czystej energii i rozwiązaniach wspierających zdrowy stylu życia mieszkańców.