Sprawdzenie auta przed trasą
Krok I – zaglądamy pod maskę
Kontrola płynów eksploatacyjnych to absolutna podstawa przed każdą długą trasą. O ile zbyt niski poziom płynu do spryskiwaczy może co najwyżej utrudnić nam usuwanie owadów i innych zabrudzeń z szyby, to brak oleju, płynu chłodniczego czy płynu hamulcowego może skończyć się zniszczeniem jednostki napędowej oraz doprowadzić do wypadku. Wyruszając w wakacyjną podróż, sprawdź koniecznie:
Olej silnikowy – co prawda każde nowoczesne auto posiada czujnik i elektroniczny wskaźnik poziomu oleju, ale one również potrafią ulec awarii. Sprawdzenie faktycznego poziomu oleju silnikowego za pomocą bagnetu da Ci pewność, że jednostka napędowa Twojego samochodu ma zapewnione optymalne warunki pracy. W razie potrzeby olej należy uzupełnić dokładnie takim samym produktem, jaki został wlany do silnika podczas okresowej wymiany oleju. Ilość oleju pomiędzy stanem minimum a maksimum to przeważnie jeden litr.
Pamiętaj! Poziom oleju sprawdzaj, gdy silnik jest już zimny lub co najmniej 15 minut po zakończonej jeździe, gdy olej spłynął do miski.
Płyn chłodniczy – to kolejny ważny płyn eksploatacyjny, który pozwala jednostce napędowej zachować optymalną temperaturę pracy niezależnie od temperatury zewnętrznej. W upalne wakacyjne dni podczas jazdy autostradowej układ chłodniczy musi pracować szczególnie ciężko. Niski stan płynu, zapowietrzony lub nieszczelny układ chłodniczy to przepis na awarię i nieoczekiwany postój na poboczu.
Pamiętaj! Sprawdzenie poziomu płynu chłodniczego wykonuj tylko na zimnym silniku, gdyż układ pracuje pod ciśnieniem i istnieje ryzyko poparzenia.
Płyn hamulcowy – niezwykle ważny i często pomijany płyn hamulcowy zapewnia właściwe działanie jednego z najważniejszych układów w aucie, który decyduje o naszym bezpieczeństwie. Zbyt niskie wskazanie płynu może świadczyć o zużyciu klocków hamulcowych lub nieszczelności. To informacja, której nie wolno ignorować, dlatego jeżeli stwierdzisz ubytek, niezwłocznie skontaktuj się z serwisem!
Płyn do spryskiwaczy – chcąc uniknąć niezaplanowanych wizyt na stacji i zapewnić sobie doskonałą widoczność w każdych warunkach, nie zapomnij uzupełnić zbiornika letnim płynem do spryskiwaczy. Płyny kupione w supermarkecie będą przeważnie trzykrotnie tańsze od produktów sprzedawanych na trasie.
Krok II – opony
Czy wiesz, że opony to jedyne punkty styku Twojego auta z podłożem, a ich łączna powierzchnia jest równa wielkości kartki A4? Dlatego dobre, dostosowane do mocy auta i pory roku opony to, dosłownie i w przenośni, podstawa bezpiecznej jazdy. Nawet jeżeli ogumienie Twojego samochodu zostało zakupione w tym sezonie, zawsze warto przyjrzeć się bieżnikowi i ścianom bocznym w poszukiwaniu uszkodzeń. Sprawdź:
Bieżnik – minimalna głębokość to 1,6 mm, ale do komfortowej jazdy zalecane są minimum 3 mm bieżnika. Zwróć uwagę na ewentualne uszkodzenia. Gwóźdź wbity w oponę nie oznacza natychmiastowej utraty ciśnienia, ale może unieruchomić pojazd daleko od domu. W oponach typu run-flat przebicie opony umożliwia kontynuowanie jazdy z mniejszą prędkością i ryzykiem wibracji układu zawieszenia.
Ciśnienie – sprawdź ciśnienie w oponach i uzupełnij je zgodnie z informacjami, które znajdziesz na tabliczce znamionowej znajdującej się (najczęściej) we wnęce drzwi kierowcy. Jeżeli planujesz podróżować z całą rodziną i pełnym bagażnikiem, wartości ciśnienia opon będą musiały zostać zwiększone nawet o 0,5 bara.
Ściany boczne – uszkodzenia opon mogą wystąpić nie tylko na powierzchni bieżnikowanej, ale również na ścianach bocznych. Szybkie skoki na krawężnik lub dynamiczna jazda po progach zwalniających testują wytrzymałość Twoich opon każdego dnia. Jeżeli zauważysz pęknięcia lub wybrzuszenia na zewnętrznej lub wewnętrznej stronie opony, przygotuj się na wymianę.
Krok III – światła
Niesprawne oświetlenie to nie tylko pewny mandat, ale także realne zagrożenie podczas jazdy po zmroku.
- Sprawdź działanie świateł drogowych, mijania, dziennych, kierunkowskazów, świateł postojowych oraz przeciwmgielnych.
- Zobacz, czy światła Twojego auta są dobrze wyregulowane i nie oślepiają innych uczestników ruchu. Test możesz wykonać, parkując kilkanaście metrów przed ścianą. Zwróć uwagę na górną linię odcięcia strumienia światła, która nigdy nie powinna znajdować się powyżej wysokości reflektorów w Twoim aucie.
- Jeżeli posiadasz żarniki ksenonowe, a zauważysz, że Twoje światła posiadają różowy odcień, oznacza to, że już wkrótce trzeba będzie je wymienić.
- Sprawdź czystość i przejrzystość kloszy reflektorów. Pożółkłe i porysowane klosze mogą mocno ograniczyć wydajność Twoich świateł. Na szczęście można je łatwo regenerować, nawet we własnym zakresie.
Krok IV – akumulator
Ryzyko rozładowania akumulatora w lecie jest dużo mniejsze niż podczas jazdy w niskich temperaturach, ale słaba bateria może sprawić, że po krótkim postoju z włączonym nawiewem i radiem dalsza jazda może okazać się niemożliwa. Aby zapewnić sobie komfort:
- Skontroluj napięcie na wyłączonym silniku. Wartości w zakresie 12,4–12,6 V świadczą o zdrowym akumulatorze.
- Jeżeli bateria Twojego auta została niedawno wymieniona, ale samochód ma trudności z rozruchem po dłuższym postoju, winę za ten stan rzeczy może ponosić wadliwy alternator.
- W niektórych pojazdach może wystąpić problem „kradzieży prądu” przez podzespoły, które powinny się dezaktywować w momencie zgaszenia silnika. Zdiagnozowanie tej usterki nie jest proste i najlepiej powierzyć to zadanie specjaliście z serwisu.
- Zaopatrz się w kable rozruchowe, dzięki którym w sytuacji awaryjnej będzie możliwe „pożyczenie” prądu z innego auta. Sprawdź długość kabli i weź pod uwagę umiejscowienie Twojego akumulatora (pod maską, pod podłogą bagażnika).
Krok V – układ klimatyzacji
Niesprawna klimatyzacja w upalny dzień może zamienić nawet krótką podróż w męczarnię. Sprawdź przed jazdą działanie i wydajność Twojego układu klimatyzacji:
- Włącz tryb AUTO – Twój układ klimatyzacji powinien w ciągu kilku sekund zareagować i zacząć wydajnie chłodzić kabinę.
- Jeżeli z nawiewów wydobywa się nieprzyjemny zapach, trzeba liczyć się z koniecznością wymiany filtra kabinowego. W starszych autach wymagane może być również odgrzybienie całego układu.
- Jeżeli klimatyzacja pracuje mało wydajnie, może to oznaczać ubytek czynnika chłodzącego.
Krok VI – próbna jazda
Przed dłuższą trasą warto również wykonać krótką jazdę próbną w celu sprawdzenia sprawności auta, a w szczególności działania układów hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia:
- Wybierz fragment trasy, na której możesz rozpędzić swoje auto do większej prędkości. Zwróć uwagę, czy nie występują drgania kierownicy ani luz, przez który auto prowadzi się mało precyzyjnie.
- Podczas jazdy po nierównej nawierzchni nasłuchuj dźwięków z okolic kół. Wszelkie stuknięcia mogą oznaczać uszkodzenia lub luzy w układzie zawieszenia.
- Zgrzyty i inne niepokojące dźwięki podczas hamowania mogą być spowodowane zużyciem klocków hamulcowych lub tarcz.