CHODZEŃ Warszawa - Nowa inwestycja Toyoty zwiększy produkcję baterii | TOYOTA
  1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Toyota zwiększy produkcję baterii do zelektryfikowanych aut. Kolejna inwestycja w wielotorową strategię ograniczania emisji w transporcie
15 marca 2024

Zwiększenie produkcji baterii do zelektryfikowanych aut kolejną inwestycją Toyoty obniżającą emisyjność transportu

W 1996 roku – dzięki strategicznej współpracy Toyoty z Panasonic Holdings Corporation – powstała firma Primearth EV Energy (PEVE) produkująca baterie do aut hybrydowych. Obecnie pełną kontrolę nad spółką przejmuje Toyota, dzięki czemu zwiększy własne możliwości wytwarzania baterii.

Wielotorowa strategia rozwoju napędów Toyoty doprowadziła do uruchomienia w firmie Primearth skupiającej się dotychczas na dostarczaniu baterii do hybryd nowych linii produktów przeznaczonych do pojazdów elektrycznych oraz hybryd typu plug-in. Dzięki masowej produkcji baterii dla wielu rodzajów zelektryfikowanych pojazdów Toyota będzie mogła elastycznie reagować na wzrost zapotrzebowania na rynku oraz na wymagania klientów.

Toyota jest największym producentem samochodów, a rocznie sprzedaje miliony zelektryfikowanych pojazdów realnie przyczyniających się do obniżenia emisji w transporcie na skalę światową. Nowe inwestycje wpłyną na redukcję kosztów i zwiększenie skali produkcji jednego z kluczowych komponentów zelektryfikowanych napędów. W ten sposób oferta nisko- i bezemisyjnych modeli Toyoty będzie jeszcze bardziej konkurencyjna.

Elektryfikacja napędów wśród kluczowych inwestycji

Do 2030 roku Toyota planuje zainwestować w rozwój i produkcję zelektryfikowanych pojazdów 70 miliardów dolarów (równowartość 8 bilionów jenów), z czego połowa dotyczy baterii oraz samochodów elektrycznych. Nowa strategia niesie z sobą liczne korzyści, w tym poszerzenie możliwości produkcyjnych baterii w Japonii i Stanach Zjednoczonych oraz przyspieszenie prac nad nowymi technologiami akumulatorów. W drugiej połowie dekady Toyota planuje zmniejszenie kosztów produkcji baterii do samochodów elektrycznych o połowę, a do 2030 roku wzrost produkcji tych baterii do 200 gigawatogodzin.

Rok 2030 to także planowany termin wprowadzenia na rynek czterech nowych technologii baterii o lepszych parametrach ładowania i większej gęstości energii. Już w 2026 roku pojawi się nowa generacja baterii do samochodów elektrycznych dająca zasięg powyżej 800 km. W dalszej perspektywie mają się również pojawić tańsze i bardziej wydajne bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe z przeznaczeniem do popularnych modeli, umożliwiając przejechanie ponad 600 km na jednym ładowaniu. Następnie Toyota przystąpi do produkcji bipolarnych baterii litowo-jonowych oferujących zasięg powyżej 1000 km. Ponadto prowadzone są zaawansowane prace nad zupełnie nową technologią baterii z elektrolitem stałym, której debiut jest przewidziany na 2027 rok. Według najnowszych prognoz technologia ta umożliwi zasięg do 1200 km i skróci czas ładowania do 10 minut.

Rozwój napędów jako element wielotorowej strategii

Inwestycja Toyoty w nowe linie produkcyjne baterii w fabrykach firmy Primearth stanowi kluczowy element realizacji celu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku bez zakłócania mobilności ludzi. Toyota dąży do jak najszybszego upowszechnienia na całym świecie pojazdów nisko- i bezemisyjnych, dlatego jej oferta modelowa opiera się na rozmaitych rodzajach zelektryfikowanych napędów. Dzięki temu marka może dostosować swoją ofertę do specyfiki wielu rynków, potrzeb klientów oraz dostępnej infrastruktury. Takie podejście daje milionom klientów możliwość zastąpienia swoich tradycyjnych pojazdów spalinowych autami o niskiej emisji.

Rozwój różnorodnych technologii napędu ma niebagatelny wpływ na ograniczenie wykorzystania litu, kobaltu czy metali ziem rzadkich. Według Toyoty napędy hybrydowe, elektryczne i wodorowe wzajemnie się uzupełniają, a ich równoległe stosowanie ułatwia dekarbonizację różnych sektorów transportu. W tym samym czasie firma prowadzi prace nad paliwami neutralnymi dla klimatu, takimi jak bioetanol, paliwa syntetyczne czy wodór, oraz pracuje nad odpowiednimi dla nich silnikami spalinowymi.