CHODZEŃ Warszawa - Toyota GR Supra GT4 – auto do rywalizacji na torach

Toyota GR Supra GT4 – auto do rywalizacji na torach

Wersja wyścigowa a samochody dostępne w salonach
Nowa Toyota GR Supra GT4 została stworzona z myślą o rywalizacji w wyścigach na torach całego świata. Co różni ją od sportowego coupé dostępnego w polskich salonach? 
  • Wyścigową Toyotę GR Suprę GT4 przygotował zespół TOYOTA GAZOO Racing na bazie cywilnej odmiany tego modelu – GR Supry. A to oznacza, że podstawowe zasady działania oraz prowadzenie auta w obu przypadkach jest podobne. 

    Nowa GR Supra GT4 ma niemal identyczne gabaryty jak jej drogowy odpowiednik, ale jest o 80 mm dłuższa. Wynika to z zastosowania splittera pod przednim zderzakiem, który poprawia wydajność aerodynamiczną wyścigowego auta. 

Wersję GT4 wyposażono też w elementy poprawiające torowe właściwości tego auta, w tym m.in. duże tylne skrzydło i wloty powietrza pomagające w chłodzeniu jednostki napędowej. Ze względów bezpieczeństwa szyby wykonano z poliwęglanu oraz zastosowano zbiornik paliwa zgodny ze standardami FIA.

Doskonałe zawieszenie i sprawdzona jednostka napędowa

  • GR Supra GT4 została wyposażona w ten sam silnik, co i produkowany seryjnie model, czyli 6-cylindrową jednostkę napędową o pojemności 3,0 l i oznaczeniu B58. Motor ten słynie z niezawodności i idealnie nadaje się do motorsportu. 

    Dostępna w polskich salonach GR Supra 3.0 ma 340 KM mocy i 500 Nm momentu obrotowego. W wyścigowej odmianie za sprawą zastosowania innej jednostki sterującej (ECU) moc wzrosła do 430 KM, a moment obrotowy – do 650 Nm. Wartości te mogą się zmienić w zależności od przepisów obowiązujący w poszczególnych seriach wyścigowych (Balance of Performance).

GR Supra jest dostępna z automatyczną 8-biegową skrzynią ZF lub skrzynią manualną o 6 przełożeniach. Z kolei GR Supra GT4 ze względu na przepisy korzysta ze wzmocnionej, 7-biegowej skrzyni biegów. W wersji wyścigowej zastosowano też sportowy wał napędowy, a mechanizm o ograniczonym poślizgu jest mechaniczny. Różni się też układ wydechowy, ale jedyną zauważalną różnicą z zewnątrz jest liczba końcówek układu wydechowego. Drogowa GR Supra ma 2 końcówki wydechu.

Toyota GR Supra GT4 korzysta ze sprawdzonego układu zawieszenia, który ma taką samą geometrię jak wersja cywilna. Dodano do niego sportowe, regulowane amortyzatory i sprężyny, a także zmienione tuleje. Zwiększono również siłę hamowania, by odpowiadała wymaganiom wyścigów.

Wyścigowe wnętrze

Najwięcej różnic pomiędzy wersjami znajdziemy w kabinie. W wersji GT4 nie zobaczymy wygodnych foteli z elektryczną regulacją, systemu multimedialnego z 8,8" ekranem dotykowym czy systemu Premium Audio JBL. Zamiast tego jest klatka bezpieczeństwa, wyścigowy fotel, a także kierownica o kształcie wolanta i z mnóstwem przycisków do obsługi ustawień auta. 

Chcąc obniżyć masę, w GT4 zrezygnowano z fotela pasażera. Z tego samego powodu w kabinie nie ma wykładzin, dywaników, materiałów wygłuszających. Zostały tylko absolutnie niezbędne elementy, w tym klimatyzacja, która poprawia komfort kierowcy wyścigowego.

Sportowa GR Supra

W salonach Toyoty w Polsce można zamówić GR Suprę z silnikiem 2.0 i 3.0 oraz z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Cennik GR Supry (Opens in new window) zaczyna się od 231 900 zł. W tej cenie kupimy wersję Dynamic z 2-litrowym silnikiem i automatyczną skrzynię biegów. Konfiguracja z Pakietem Sport kosztuje 241 900 zł.

GR Supra z 3-litrowym silnikiem o mocy 340 KM i z automatyczną skrzynią otrzymała wyposażenie Executive, a jej cena wynosi 339 900 zł. Do wyboru jest także manualna skrzynia, z którą GR Supra 3.0 kosztuje 329 900 zł.