CHODZEŃ Warszawa - Niskoemisyjna Toyota Prius Plug-in Hybrid – rozwój modelu

Toyota Prius Plug-in Hybrid – rozwój modelu

Jedna dekada – trzy generacje Priusa ładowanego z gniazdka
W polskich salonach debiutuje Prius 5. generacji. Na tle szerokiej gamy hybryd Toyoty samochód ten wyróżnia się na wyjątkowo oszczędnym i dynamicznym napędem hybrydowym typu plug-in o mocy 223 KM. Powstał on w wyniku trwających ponad dekadę prac rozwojowych Toyoty nad technologią hybrydową plug-in, których efektem są trzy generacje Priusa ładowanego z gniazdka.

Toyota od ponad 25 lat doskonali technologię hybrydową, a od ponad dekady rozwija hybrydy plug-in – na rynek wprowadzono już 3. generację Priusa z tym rodzajem napędu.

Co wyróżnia hybrydy plug-in Toyoty? Samochody te łączą wszystkie atuty pełnych napędów hybrydowych marki z zaletami aut elektrycznych. Zawsze też dysponują pełną mocą i maksymalnymi możliwościami ograniczania zużycia paliwa i energii. Ich dynamika jest niezależna od poziomu naładowania baterii, podobnie jak zdolność do wydajnej pracy. 

Kolejny krok w kierunku elektryfikacji

W 2012 roku, trzy lata po premierze Priusa 3. generacji, na rynku pojawiła się Toyota Prius Plug-in Hybrid. Do tego czasu Toyota znacznie rozbudowała swoją gamę hybryd, ale Prius nadal stanowił 80% światowej sprzedaży pojazdów hybrydowych firmy. Łącznie od 1997 roku do klientów trafiło ponad 2,6 mln egzemplarzy tego modelu. Dla porównania, produkcja wszystkich hybrydowych samochodów Toyoty i Lexusa przekroczyła dopiero 4 mln aut. Dziś jest to ponad 20 mln pojazdów, w tym ponad 5 mln Priusów.

Toyota Prius Plug-in Hybrid była niemal identyczna z Priusem 3. generacji. Z zewnątrz można ją było rozpoznać po dodatkowej klapce na karoserii, pod którą ukryto wtyczkę do ładowania. Lekkie, wykonane z wysokowytrzymałej stali i stopów aluminium nadwozie o charakterystycznym, klinowatym kształcie miało współczynnik oporu powietrza Cx 0,25. Litowo-jonowa bateria o masie 80 kg była o połowę lżejsza niż w prototypach i tylko o 38 kg cięższa niż akumulator niklowo-wodorkowy montowany w standardowym Priusie. Zwiększenie pojemności baterii do 4,4 kWh nie zmniejszyło przestronności wnętrza ani pojemności bagażnika.

1. generacja Priusa Plug-in Hybrid napędzana była układem Hybrid Synergy Drive o mocy 136 KM, składającym się z silnika benzynowego 1,8 l i silnika elektrycznego o mocy 81 KM. Samochód osiągał maksymalną prędkość 180 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało mu około 11,4 s. Dzięki trybowi EV średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wg ówczesnego standardu pomiarowego NEDC wynosiło 2,1 l/100 km (o 45% mniej od zwykłego Priusa), a średnia emisja CO2 – 49 g/km.

Naładowanie akumulatora z gniazdka 230 V trwało 1,5 h, co dawało do 25 km zasięgu wg NEDC. Auto mogło poruszać się wyłącznie na silniku elektrycznym z prędkościami miejskimi, maksymalnie do 85 km/h.

Ekologiczny światowy samochód roku

W 2016 roku na rynku pojawił się Prius Plug-in Hybrid 2. generacji. Został on uznany za najbardziej wydajny model wykorzystujący silnik spalinowy i odznaczony tytułem World Green Car of the Year 2017.

Dzięki większym wymiarom nowy liftback awansował do segmentu D. Napęd został oparty na technologii hybrydowej 4. generacji i generował 122 KM mocy dzięki współpracy silnika benzynowego 1.8 l i elektrycznego o mocy 91 KM.

Bateria litowo-jonowa została zwiększona do 8,8 kWh, dzięki czemu samochód mógł przejechać w trybie elektrycznym do 50 km. Prędkość maksymalna dostępna bez uruchomienia silnika benzynowego (EV) wzrosła do 135 km, co sprawiło, że nowy model mógł na co dzień pełnić rolę samochodu elektrycznego.

Wydajność Priusa Plug-in Hybrid 2. generacji można było zwiększyć, wykorzystując energię odnawialną. Opcjonalne panele fotowoltaiczne na dachu mogły wydłużyć zasięg w trybie EV do 5 km dziennie, ładując baterię na postoju, a podczas jazdy zasila urządzenia elektroniczne na pokładzie auta. Klimatyzacja z pompą ciepła pobierała energię cieplną z otoczenia nawet przy ujemnych temperaturach. System S-FLOW kierował nawiew tylko na zajęte fotele.

Średnie zużycie paliwa według bardziej wymagającej procedury pomiarów WLTP wynosiło od 1,2 l/100 km, przy czym w trybie hybrydowym auto potrzebowało od 4,5 l/100 km. Średni wynik emisji CO2 to od 28 g/km, a w trybie hybrydowym – od 102 g/km. 

Samochód elektryczny bez obawy o zasięg

Debiutująca na rynku 5. generacja Toyoty Prius w Europie będzie dostępna wyłącznie z napędem plug-in hybrid. To nie tylko najbardziej wydajny, ale także najbardziej dynamiczny model w historii tego modelu. Auto jest aż o 80% mocniejsze niż jego poprzednik – moc 223 KM jest generowana przez 2-litrowy silnik benzynowy 152 KM i elektryczny silnik 163 KM. Średnia emisja CO2 wynosi od 11-16 g/km. Samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 6,7 s.

Zasięg nowego Priusa w trybie EV na jednym ładowaniu wg WLTP to maksymalnie 72-86 km w cyklu mieszanym (w zależności od wersji wyposażenia), ale w mieście można uzyskać lepsze wyniki. Pojazd został wyposażony w nową baterię litowo-jonową o pojemności 13,6 kWh, której ładowanie przy użyciu ładowarki 3,5 kW trwa 4 h. Nowy model również jest dostępny z panelami fotowoltaicznymi na dachu, które dzięki większej wydajności mogą wydłużyć zasięg auta w trybie EV nawet o 8 km każdego dnia, a w czasie wielodniowego postoju naładować baterię do pełna.

Prius to prekursor nowych technologii. Nowa generacja tego modelu wpisuje się w strategię Toyoty, by udostępniać kierowcom na całym świecie szeroką gamę nisko- i bezemisyjnych samochodów opartą na wszystkich technologiach napędów. Obecnie składa się na nią ponad 60 modeli, w tym hybrydy, hybrydy plug-in oraz auta elektryczne na baterie i na wodór.