CHODZEŃ Warszawa - Światowa premiera nowego sportowego GR Yarisa | Toyota
12 stycznia 2024

12 stycznia odbyła się światowa premiera nowej Toyoty GR Yaris

Większa moc, cyfrowe zegary i nowa automatyczna przekładnia

12 stycznia podczas Tokyo Auto Salon odbyła się światowa premiera nowej Toyoty GR Yaris. Nowy hot hatch charakteryzuje się wzmocnioną płytą podłogową, ulepszonym zawieszeniem, a także przeprojektowanym wnętrzem z cyfrowymi zegarami. Jest wyposażony w 3-cylindrowy, turbodoładowany silnik 1.6 o większej mocy i wyższym momencie obrotowym. Opcjonalnie dostępna jest nowa skrzynia automatyczna o 8 przełożeniach.

Sportowa Toyota GR Yaris powstała na bazie doświadczeń ze startów w rajdach zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Pojazd ten debiutował na rynku w 2020 roku i szybko zdominował segment hot hatch, zyskując status legendy. Inżynierowie, kierowcy testowi, a także profesjonalni kierowcy rajdowi i wyścigowi Toyoty nie zaprzestali jednak prac nad jego ulepszaniem. Chcieli, by stał się jeszcze mocniejszy, jeszcze lepszy w prowadzeniu oraz dający jeszcze więcej przyjemności z jazdy. Tak powstał nowy GR Yaris.

Co wyróżnia nową wersję hot hatcha Toyoty? Samochód ten otrzymał nową wersję turbodoładowanego, 3-cylindrowego silnika, który teraz ma większą moc i wyższy moment obrotowy. Do wyboru jest też nowa, 8-biegowa automatyczna przekładnia, która charakteryzuje się niesamowicie szybkimi zmianami przełożeń. Poprawiono podwozie, a w kabinie zmodyfikowano pozycję za kierownicą, by była jeszcze bardziej sportowa. Zawieszenie dostrojono, by zapewniało doskonałą przyczepność, pracując w ekstremalnych warunkach. Dostosowano też ustawienia sprężyn oraz wzmocniono przednie amortyzatory.

Nowy GR Yaris zachował wszystkie te atuty, które przyniosły mu rynkowy sukces, ale ma też coś więcej. Standardowym wyposażeniem tego auta jest m.in. Pakiet Sport, na który się składa dodatkowa chłodnica, intercooler z instalacją natrysku wody oraz zmodyfikowany wlot powietrza.

Nowy GR Yaris po raz pierwszy został zaprezentowany 12 stycznia 2024 roku podczas Tokyo Auto Salon. Auto będzie dostępne w Europie od lata 2024 roku. Szczegóły rezerwacji online i zamówień zostaną ogłoszone wkrótce.

Historia Toyoty GR Yaris

GR Yaris to auto, które pod względem projektowym i inżynieryjnym czerpało z doświadczeń i sukcesów zespołu TOYOTA GAZOO Racing w rajdowych mistrzostwach świata. Gdy samochód ten po raz pierwszy trafił do dziennikarzy i klientów, spotkał się z bardzo entuzjastycznym przyjęciem. Od wprowadzenia modelu na rynek w 2020 roku w Europie sprzedano ponad 18 tys. egzemplarzy tego hot hatcha, a poziom satysfakcji konsumentów sięgnął 99%.

Warto podkreślić, że zdecydowana większość GR Yarisów została zamówiona z Pakietem Sport, który uwydatnia rajdowe cechy tego auta. Nowy GR Yaris bazuje właśnie na tej odmianie.

„Rozwijaj, ścigaj się, a w razie usterki napraw” – zgodnie z taką koncepcją przebiegały prace rozwojowe nad nowym GR Yarisem. W poszukiwaniu ulepszeń, samochód był testowany do granic możliwości swoich podzespołów. Naohiko Sato, główny inżynier tak o tym wspominał:

„Każdy element nowego GR Yarisa zawiera wiedzę i doświadczenie z motorsportu, od naszych kierowców testowych oraz profesjonalnych kierowców rajdowych i wyścigowych”.

Więcej mocy, lepsza kontrola

W chwili debiutu na rynku GR Yaris dysponował najmocniejszym 3-cylindrowym silnikiem na świecie. Teraz oferuje jeszcze więcej. Jego moc została podniesiona o 19 KM – do 280 KM. Wyższy jest też moment obrotowy – wynosi 390 Nm.

Dopracowano też niezawodność jednostki napędowej. Jako poligon doświadczalny posłużyły rajdowe mistrzostwa Japonii oraz wyścigi długodystansowe rozgrywane tamże. Nowy GR Yaris zyskał wzmocniony rozrząd, zawór wydechowy został wykonany z nowego materiału, zwiększono ciśnienie wtrysku paliwa. Auto wyposażono w nowe, lekkie tłoki z odpornymi na zużycie pierścieniami, a do układu dolotowego dodano nowy czujnik ciśnienia.

Nowy GR Yaris będzie oferowany wyłącznie z Pakietem Sport. Ma on dodatkowe elementy układu chłodzenia, w tym:

  • nową dolną chłodnicę poprawiającą niezawodność podczas jazdy z w pełni otwartą przepustnicą,

  • zmodyfikowane wloty powietrza,

  • intercooler z instalacją natrysku wody.

Nowa skrzynia automatyczna

Nowy GR Yaris będzie dostępny ze standardową skrzynią manualną o 6 przełożeniach lub opcjonalną 8-biegową skrzynią automatyczną GAZOO Racing Direct. W pracach nad tą ostatnią największy nacisk położono na jak najlepszy czas podczas redukcji przełożeń. Jej oprogramowanie zostało tak dostosowane, by na bieżąco analizować użycie pedałów hamulca i przyspieszenia. Nowa skrzynia automatyczna przewiduje, kiedy konieczna będzie zmiana przełożenia nawet przed zmianą zachowania auta, żeby wybór biegu odpowiadał intencjom kierowcy i przypominał zachowanie profesjonalnego zawodnika.

Testy na torze wyścigowym pokazały, że nowy GR Yaris wyposażony w automat osiąga lepsze czasy niż to samo auto wyposażone w skrzynię manualną.

Chcąc uzyskać wysoką odporność na pracę w wysokich temperaturach i odpowiedni balans pomiędzy prędkością zmiany przełożeń a prowadzeniem, inżynierowie TOYOTA GAZOO Racing testowali różne materiały i oprogramowanie. W trakcie testów kierowcy rajdowego zespoły TOYOTA GAZOO Racing sprawdzali GR Yarisa na różnych nawierzchniach, w tym na pokrytych śniegiem drogach w Finlandii. Automatyczna skrzynia biegów była także sprawdzana w rajdowych mistrzostwach Japonii, serii TOYOTA GAZOO Racing Rally Challenge oraz Super Taikyu Series.

Co charakteryzuje nową 8-biegową skrzynię automatyczną Toyoty? Przekładnia ta ma ciasno zestopniowane przełożenia. Wyposażone w nią auto może korzystać też z nowego systemu kontroli momentu obrotowego oraz kompaktowego elektromagnesu liniowego o wysokiej czułości. Dzięki zastosowaniu wysoce odpornego na ciepło materiału w sprzęgle oraz dostrojeniu ustawień oprogramowania sterującego uzyskano ultraszybkie zmiany biegów. Zmiana przełożeń w położeniu D jest płynna, a funkcja predykcyjnego wyboru biegu idealnie dostosowuje się do intencji kierowcy. Za chłodzenie układu odpowiada instalacja chłodnicy płynu do automatycznej skrzyni biegów.

Do wyboru są trzy tryby jazdy – Sport, Normal, Eco. Pozwalają one dostosować auto do codziennych potrzeb poprzez modyfikację ustawień wspomagania kierownicy, pracy układu klimatyzacji, reakcji na pedał przyspieszenia czy układ zegarów przed kierowcą. W samochodach z automatyczną skrzynią TOYOTA GAZOO Racing Direct dostosowuje się także sposób zmiany przełożeń. W trybie Sport zmiany są błyskawiczne, w trybie Normal oraz Eco zachowano odpowiedni balans. W trybie Sport, gdy skrzynia znajduje się pozycji D, najważniejsza jest szybkość pracy, a w pozycji M zapewnia błyskawiczną zmianę przełożeń. W zakresie od 4900 do 7200 obr./min skrzynia dostarcza najwięcej wrażeń.

W nowym GR Yarisie zachowano stały, kontrolowany elektronicznie napęd na cztery koła GR-FOUR. Został on zaprojektowany z myślą o tym modelu, a przy pomocy trzech trybów – Normal, Sport i Track – dostosowuje przekazanie momentu obrotowego między koła przedniej i tylnej osi.

Większa sztywność nadwozia, ulepszone podwozie i układ kierowniczy

Inżynierowie zwiększyli sztywność nadwozia GR Yarisa. W tym celu liczbę spawów laserowych zwiększono o 13%, a także wykorzystano o 24% więcej klejów strukturalnych. Dzięki temu auto lepiej reaguje na skręcanie, lepiej się prowadzi i daje większe poczucie przyczepności.

GR Yaris powstał na wyjątkowej platformie. Z przodu zastosowano płytę podłogową z platformy GA-B z modelu Yaris, a z tyłu wykorzystano platformę GA-C z modeli o segment większych.

Lekkie i sztywne zawieszenie nowego GR Yarisa składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz podwójnych wahaczy poprzecznych wleczonych z tyłu. W porównaniu z poprzednikiem, zmieniono ich ustawienia po konsultacjach z profesjonalnymi kierowcami z rajdów i wyścigów. Zastosowano dodatkowe śruby mocujące amortyzatory z przodu, dzięki czemu wyeliminowano ryzyko zmiany ustawień geometrii pojazdu podczas pracy tulei przy dużych obciążeniach.

Wnętrze inspirowane motorsportem

Wnętrze nowego GR Yarisa zostało przeprojektowane tak, by jeszcze lepiej odpowiadało sportowemu charakterowi auta. Zmieniono m.in. rozmieszczenie przycisków i przełączników. Wyłącznik układu stabilizacji toru jazdy (VSC), włącznik świateł awaryjnych oraz włącznik natrysku wody na intercooler umieszczono bliżej kierowcy. Z łatwością będzie mógł sięgać do nich nawet wtedy, gdy będzie korzystał ze sportowych pasów bezpieczeństwa.

Przed pasażerem powiększono półkę na desce rozdzielczej, co umożliwia zamontowanie dodatkowych wskaźników lub monitorów dla pilota rajdowego.

Poprawiono widoczność poprzez obniżenie górnej krawędzi deski rozdzielczej o 50 mm, zmianę umiejscowienia lusterka wstecznego oraz przechylając o 15° w kierunku kierowcy panel sterowania. Przed kierowcą umieszczono też 12,3" cyfrowe zegary z dwoma trybami wyświetlania do wybory – Normal oraz Sport. Układ danych stał się bardziej czytelny i przejrzysty.

Poprawiono pozycję za kierownicą. Fotel kierowcy obniżono o 25 mm i dostosowano do tych zmian umiejscowienie koła kierownicy. Zgodnie z sugestią Akio Toyody, prezesa zarządu i dyrektora reprezentatywnego Toyota Motor Corporation, który w rajdach i wyścigach startuje pod pseudonimem Morizo, żeby zmienić bieg na wyższy w automatycznej skrzyni biegów kierowca przyciąga lewarek do siebie, a żeby zredukować przełożenie, popycha go.

Aerodynamiczne nadwozie

Nadwozie nowej Toyoty GR Yaris również zostało zmodyfikowane. Zmian dokonano w oparciu o informacje zebrane od kierowców testowych oraz zawodników startujących w rajdach i wyścigach.

Tak na przykład dolny przedni grill otrzymał nową stalową kratkę, która łączy odpowiednią grubość i wytrzymałość z niższą masą. Boczne grille są teraz większe, a dolny zderzak ma dzieloną konstrukcję, która sprawia, że można go łatwiej i taniej naprawiać. Z tyłu otwór w dolnej krawędzi dolnej listwy ozdobnej umożliwia wydostanie się powietrza spod podłogi, zmniejszając opór powietrza, poprawiając zwrotność i stabilność samochodu oraz odprowadzając ciepło z układu wydechowego.

Światła przeciwmgielne oraz światła cofania przeniesiono ze zderzaka do zespołu tylnych świateł, co zmniejsza ryzyko ich uszkodzenia. Trzecie światło stop umieszczono teraz na dole tylnej szyby, dzięki czemu kierowcy jadący z tyłu doskonale widzą, kiedy GR Yaris hamuje. Przeniesienie go ze spojlera ułatwi także ewentualną zmianę lub modyfikację tego elementu.

Nowa Toyota GR Yaris wciąż będzie dostępna w kolorach Imperial Red, Precious Black and Pure White/Platinum White Pearl, które reprezentują barwy zespołu TOYOTA GAZOO Racing. Nowością będzie lakier Precious Metal.

2 wersje specjalne

Toyota wyprodukuje 2 limitowane wersje specjalne GR Yarisa inspirowane 2 rajdowymi mistrzami świata. Sébastien Ogier Special Edition oraz Kalle Rovanperä Special Edition będą bazować na GR Yarisie pokazanym w Tokio i zostaną zaprezentowane podczas Rajdu Monte Carlo, który w dniach 25-28 stycznia zainauguruje sezon 2024 w WRC.

Specyfikacja techniczna nowego GR Yarisa*:

Długość (mm) 3995
Szerokość (mm) 1805
Wysokość (mm) 1455
Rozstaw osi (mm) 2560
Rozstaw kół – przód (mm) 1535
Rozstaw kół – tył (mm) 1565
Liczba miejsc 4
Masa własna (kg) 1280
1300 (GR Direct Automatic)
Silnik rzędowy, 3-cylindrowy z turbosprężarką oraz intercoolerem
Typ G16E-GTS
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 87,5 x 89,7
Pojemność (m3) 1618
Moc maks. (KM/kW przy obr./min.) 280/206 przy 6500
Maks. moment obrotowy (Nm przy obr./min.) 390 przy 3250–4600
Skrzynia biegów 6-biegowa manualna lub 8-biegowa automatyczna GAZOO RACING Direct
Układ przeniesienia napędu GR-FOUR AWD system, elektroniczne, wielopłytkowe sprzęgło AWD z trzema trybami pracy
Dyferencjały – przedni i tylny Torsen LSD
Zawieszenie – przód kolumny MacPhersona
Zawieszenie – tył podwójne wahacze
Hamulce – przód 18-calowe wentylowane tarcze z 4-tłoczkowymi zaciskami
Hamulce – tył 16-calowe wentylowane tarcze z 2-tłoczkowymi zaciskami
Koła BBS 8.5J z kutego aluminium
Opony 225/40ZR18 Michelin Pilot Sport S
Zbiornik paliwa (l) 50