CHODZEŃ Warszawa - 60 autobusów wodorowych CaetanoBus w Strasburgu | TOYOTA
13 czerwca 2023

Strasburg aż z 60 wodorowymi autobusami CaetanoBus i Toyoty

Bezemisyjne pojazdy H2.City Gold na ogniwa paliwowe Toyoty

Coraz większą popularność w miastach Europy zyskuje całkowicie bezemisyjny autobus CaetanoBus H2.City Gold na ogniwa paliwowe Toyoty. Strasburg, który jest siedzibą najważniejszych instytucji europejskich, zamówił aż 60 tych pojazdów.

Strasburg jest miastem planującym w najbliższym czasie dokonać gruntownej transformacji transportu publicznego, a jedną z kluczowych technologii mają być pojazdy na wodór. Firma produkująca autobusy CaetanoBus jako pierwsza podpisała z miastem umowę ramową na dostawę aż 60 bezemisyjnych pojazdów w ciągu najbliższych pięciu lat. Jest to jak dotąd największa tego typu umowa we Francji.

Dyrektor handlowy CaetanoBus Nuno Lago de Carvalho z entuzjazmem wypowiada się na temat przedsięwzięcia: „Cieszymy się, że dzięki nam zwiększa się flota wodorowych autobusów w Europie. Mobilność oparta na wodorze ma kluczowe znaczenie dla dekarbonizacji transportu publicznego, dlatego angażujemy się w dostarczanie tej technologii do Strasburga, a w przyszłości do kolejnych francuskich miast.”

Druga generacja ogniw paliwowych Toyoty

Autobus niskopodłogowy H2.City Gold z aluminiowym nadwoziem od 2024 roku zyska moduły ogniw paliwowych nowej generacji Toyoty o mocy 70 kW, których produkcja ma miejsce w centrum badawczo-rozwojowym Toyota Motor Europe (TME) w Zaventem koło Brukseli.

Autobus jest wyposażony w silnik elektryczny o mocy 180 kW oraz baterię litowo-tlenkowo-tytanową o pojemności 44 kWh, dając napędowi większą wydajność. H2.City Gold może pokonać na jednym tankowaniu ponad 500 km, jednocześnie zabierając na pokład – w zależności od długości (10,7 lub 12 m) – od 64 do 87 osób.

Kolejne europejskie miasta z autobusami na wodór

Autobus H2.City Gold zasilany ogniwami paliwowymi Toyoty cieszy się bardzo dobrą opinią we Francji. Od 2022 roku jest testowany w La Roche-sur-Yon, niebawem pierwsze egzemplarze pojawią się w Les Sables d' Olonne, a w kolejce na pojazdy demo czeka wiele innych miast. CaetanoBus dzięki podpisaniu kontraktu z miejskim przedsiębiorstwem komunikacyjnym w Strasburgu (CTS) ma obecnie największą liczbę zamówień na autobusy wodorowe w Europie.

W samych Niemczech, Francji, Hiszpanii, Portugalii i Danii jeździ już łącznie ponad 115 bezemisyjnych pojazdów tego typu, a produkcja kolejnych trwa. W marcu tego roku 60 egzemplarzy zamówiło Deutsche Bahn, pięć trafi do Bolzano, a od 2024 roku 10 autobusów pojawi się w Madrycie.