CHODZEŃ Warszawa - 35 lat legendarnej Supry, ikony koncernu Toyota

35 LAT SUPRY

2021-08-12

Supra to jedna z największych ikon koncernu Toyota. Sześciocylindrowy silnik z przodu, napęd na tył i nadwozie typu coupé - to elementy charakterystyczne tego samochodu. W 2021 Supra obchodzi swoje 35-lecie. W ciągu tego czasu ukazało się aż 5 generacji modelu, w tym ta ostatnia – GR Supra.

 

Toyota Supra zrodziła się z legendarnego modelu Celica. W 1986 roku otrzymała oddzielną platformę i od tamtej pory pisze własną historię.

Model o oznaczeniu A70 szybko zdobył popularność na całym świecie. Mocny, sześciocylindrowy silnik, napęd na tył oraz atrakcyjne nadwozie typu coupé stały się tym, co zaczęło wyróżniać ten samochód na tle konkurencji. W aucie nie brakowało też przełomowych technologii, takich jak trzyobwodowy układ ABS.

Kolejny model – A80 – zadebiutował w 1993 roku. Legendą obrósł zwłaszcza silnik o oznaczeniu 2JZ. Atrakcyjna stylistyka auta przyciągała wzrok przechodniów, a aspiracje, by stać się prawdziwie sportowym autem podkreślało zastosowanie lekkich materiałów, takich jak aluminium. Specjaliści od tuningu zakochali się w tym aucie i chętnie poddawali je modyfikacjom.

Przez wiele lat Supra stanowiła bazę dla samochodów sportowych. Rywalizowała w rajdach i wyścigach na całym świecie. W latach 1995–1996 brała udział w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Odnosiła sukcesy w japońskiej serii JGTC, gdzie przyczyniła się do czterech tytułów mistrzowskich kierowców (1997, 2001, 2002, 2005) oraz dwóch w klasyfikacji zespołów (1997 i 1999). Supra była też jednym z ulubionych aut drifterów na całym świecie.

Powrót legendy

Do oferty Toyoty Supra wróciła w 2019 roku. Koncern pozostał wierny nadwoziu coupé oraz klasycznemu układowi z silnikiem z przodu oraz napędem na koła tylne. Auto było pierwszym globalnym modelem, który powstał dzięki pracy inżynierów z TOYOTA GAZOO Racing.

Piąta generacja sportowego modelu Toyoty charakteryzuje się idealnym balans pomiędzy precyzją prowadzenia oraz ponadprzeciętną stabilnością. Było to możliwe dzięki tzw. „złotej proporcji”, czyli stosunkowi rozstawu kół do rozstawu osi, który w przypadku GR Supry wynosi dokładnie 1,55. To do tych wymiarów dopasowano pozostałe elementy auta. I w tym tkwi sekret jego znakomitych właściwości jezdnych.

Nowa Toyota GR Supra zadebiutowała z trzylitrowym, sześciocylindrowym, turbodoładowanym silnikiem, który wytwarza 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego. Jednostkę napędową połączono z ośmiobiegową skrzynią automatyczną. Napędzane na tył auto z tym silnikiem przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 sekundy.

W 2020 roku ofertę silników poszerzono o dwulitrową jednostkę o mocy 258 KM i 400 Nm.

Wyjątkowa stylistyka Supry od lat wzbudza prawdziwe emocje wśród fanów motoryzacji. Tak jest też w przypadku nowego modelu GR Supra. O wyjątkowości tego modelu świadczą m.in. liczne limitowane edycje.

W 2019 roku Europie dostępna była wersja A90 Edition, która dostępna była dla europejskich klientów w liczbie zaledwie 90 sztuk. Wyróżniała się lakierem Matt Storm Grey, matowymi, 19'' felgami aluminiowymi i wnętrzem obszytym czerwoną skórą.

Fuji Speedway Edition wprowadzała do gamy wersję 2.0. Takich aut powstało 200, wyróżniały się z zewnątrz białym lakierem, czarnymi felgami i pomalowanymi na czerwono lusterkami. We wnętrzu znalazły się oznaczenia wersji, której nazwa nawiązuje do słynnego japońskiego toru wyścigowego, gdzie testowano GR Suprę.

W 2021 roku GR Suprę można było zamówić w ograniczonej do zaledwie 90 sztuk wersji Jarama Racetrack Edition w wyjątkowym kolorze Horizon Blue.

GR Supra to samochód o sportowym DNA. W Japonii auto ściga się w serii SuperGT, a w 2020 roku zadebiutowała GR Supra GT4. To produkowany w zakładach TOYOTA GAZOO Racing Europe w Kolonii samochód stworzony z myślą o kierowcach startujących w wyścigach klas GT.

Toyota pamięta też o użytkownikach klasycznych wersji sportowego coupé. W ramach programu GR Heritage Parts Project specjaliści marki odtwarzają kolejne oryginalne części zamienne sprzed lat, a następnie je produkują i wprowadzają na rynek. Podzespoły są dostępne w Europie, Japonii, Ameryce Północnej i innych krajach.