CHODZEŃ Warszawa - Przyczyny pojawienia się kontrolki Check Engine | TOYOTA
  1. Porady
  2. Kontrolka Check Engine

Kontrolka Check Engine w samochodzie

Co robić, kiedy zaświeci się kontrolka silnika?

Jakie są przyczyny zapalenia się kontrolki Check Engine?

Żółta lub pomarańczowa ikonka silnika na desce rozdzielczej napawa trwogą kierowców wszystkich marek, ale niekoniecznie zwiastuje kosztowne naprawy. Powody, dla których pojawia się Check Engine, mogą być różne. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym z nich. 

Check Engine – zły znak

Czy zapalenie się kontrolki Check Engine zawsze stanowi powód do paniki? Mniej doświadczeni kierowcy często utożsamiają ten enigmatyczny symbol z awarią jednostki napędowej, najbardziej skomplikowaną i – co za tym idzie – najdroższą w naprawie częścią znajdującą się w naszych autach. Nie jest to jednak jedyny powód pojawienia się tej ikonki. Zostanie ona wyświetlona również wtedy, gdy wykryte zostaną rozbieżnościach pomiędzy standardowymi a zmierzonymi wartościami, których oczekuje system sterowania silnika.

Warto wiedzieć, że współczesne jednostki napędowe zostały wyposażone w szereg czujników mierzących takie parametry, jak ilość powietrza dostająca się do silnika, temperatura spalania paliwa, temperatura spalin czy ciśnienie w układzie wydechowym. Jeżeli któryś z czujników zarejestruje wartości odbiegające od normy, ta informacja zostanie zapisana w rejestrze diagnostycznym w postaci informacji o błędzie. 

Włącz i wyłącz, samo się naprawi

Jednorazowa rozbieżność lub krótkotrwała praca silnika w nieoptymalnych warunkach nie są jeszcze powodem, aby niepokoić kierowcę i kierować go do serwisu. Dlatego czasem zdarza się, że komunikat Check Engine znika po ponownym uruchomieniu pojazdu i już nigdy nie wraca. Przyczyną tego typu zachowania może być m.in. zatankowanie paliwa złej jakości. 

Wyobraźmy sobie następujący scenariusz: po wizycie na stacji paliw sterownik silnika odkrył mniejszą temperaturę spalania mieszanki niż oczekiwana i zapisał błąd. Ponowne tankowanie na innej stacji sprawiło, że silnik znów zaczął pracować w optymalnych zakresach. W takiej sytuacji komunikat Check Engine może zostać odwołany po dłuższym postoju, gdy system sterowania na nowo odczyta parametry z czujników i nie stwierdzi ponownego wystąpienia błędu.

Co zrobić, jeśli Check Engine nie znika?

Jeżeli auto, którym się poruszamy, zostało wyposażone w instalację LPG, to właśnie ona powinna być sprawdzona jako pierwsza w przypadku wyświetlenia się kontrolki silnika. Nowoczesne instalacje sekwencyjne coraz lepiej współpracują z fabrycznymi sterownikami silnika, jednak nawet niewielkie rozkalibrowanie układu zasilania LPG może skłonić naszą jednostkę napędową do zakomunikowania błędu. Często zdarza się też, że instalacja LPG uwydatnia usterki, które mogły już występować w naszym aucie, ale komputer nie poinformował nas o nich, ponieważ odstępstwa od normy były zbyt niewielkie. 

LPG i Check Engine często idą w parze

Stale świecąca się kontrolka oznacza powracający błąd, którego nie da się rozwiązać za pomocą prostego resetu. Jeżeli dodatkowo auto zacznie jeździć w mniej płynny sposób, straci moc lub zacznie zużywać więcej paliwa, prawdopodobną przyczyną tego będzie uszkodzenie przepływomierza, awaria turbosprężarki lub zapchanie katalizatora. 

Dłuższa jazda z tego typu awarią może skutkować poważnymi konsekwencjami, włącznie z zatarciem się silnika, dlatego należy niezwłocznie skontaktować się z serwisem wyposażonym w komputer diagnostyczny. Dzięki temu urządzeniu diagnoza będzie szybka i prosta, ponieważ jednostka sterująca zapisuje wszelkie informacje o błędach, włącznie z częstotliwością, przebiegiem i warunkami pracy, przy których owe nieprawidłowości wystąpiły. 

Diagnoza awarii we własnym zakresie

Dobra diagnoza komputerowa nie tylko sprawi, że przestanie nam się wyświetlać uciążliwa kontrolka Check Engine, lecz również ochroni nasze auto przed poważniejszą awarią. Z dedykowanych urządzeń diagnostycznych mogą korzystać jednak nie tylko wyspecjalizowane serwisy. Właściciele pojazdów również mogą się wyposażyć w sprzęt pozwalający podłączyć się do portu OBD w aucie i odczytać, a w razie konieczności skasować zapisane w sterowniku błędy. Dostępne na rynku urządzenia różnią się możliwościami i ceną, dlatego przed zakupem na pewno warto zasięgnąć opinii fachowców. 

Własny skaner to rozwiązanie przeznaczone głównie dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Sama informacja o kodzie błędu to za mało. Stanowi jedynie początek większego śledztwa prowadzącego nas na fora i zagraniczne grupy. Nie każdy właściciel auta ma jednak wystarczająco cierpliwości, by wgryzać się w długie opisy i analizować przypadki innych kierowców. Ponadto może zdarzyć się, że proponowane (nierzadko chałupnicze) rozwiązania skłonią nas do zakupu niepotrzebnych części lub jeszcze bardziej pogorszą objawy, narażając na dodatkowe koszty. 

Czerwony Check Engine mówi: zatrzymaj auto!

Wizyty w serwisie na pewno nie można odwlekać, jeżeli kontrolka silnika zmieni kolor z żółtego na czerwony. O ile standardowy Check Engine przeważnie jest tylko zwiastunem złych informacji i pozwala spokojnie dojechać do domu czy warsztatu, jego czerwona odmiana to bezwarunkowy znak STOP! Dalsza jazda z tego typu usterką może doprowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia silnika. Wezwanie lawety i telefon do mechanika zwykle są w tym przypadku najtańszym i najrozsądniejszym rozwiązaniem.