CHODZEŃ Warszawa - Badanie Techniczne a Przegląd Okresowy - Różnice | TOYOTA
21 września 2023

Badanie Techniczne a Przegląd Okresowy

Czym różnią się te terminy?
Badanie techniczne i przegląd okresowy to terminy, które przez wielu kierowców są używane naprzemiennie. Choć w obu przypadkach chodzi o sprawdzenie stanu technicznego naszego pojazdu, w praktyce oznaczają dwie kompletnie różne procedury.

Czym jest przegląd okresowy samochodu?

Celem przeglądu okresowego jest kompleksowe sprawdzenie stanu technicznego naszego pojazdu. W trakcie przeglądu wykonywane są wszystkie zalecone przez producenta kontrole oraz obowiązkowe wymiany dzięki czemu nasze auto pozostaje w dobrej kondycji technicznej. Na przegląd w Autoryzowanych Stacjach Dilerskich zapraszani są klienci każdej marki samochodowej. Dla marki Toyota wykonanie przeglądu w terminie określonym w instrukcji pojazdu (najczęściej jest to interwał 15 000 km lub raz na 12 miesięcy, w zależności od tego, co szybciej nastąpi) jest podstawą, aby zachować prawo do nieodpłatnych napraw usterek w ramach tzw. gwarancji podstawowej, która dla marki Toyota wynosi najczęściej 3 lata lub 100 000 km, w zależności od tego co pierwsze wystąpi. Jeżeli właściciel nowego auta stawi się na przegląd po terminie, a mechanicy wykryją usterkę, Autoryzowana Stacja Dilerska może odmówić wykonania naprawy w ramach gwarancji producenckiej, wskazując opóźnienie w przeglądach jako przyczynę złego stanu technicznego naszego pojazdu.

Jak często należy wykonywać przegląd okresowy?

Przeglądy okresowe można wykonywać zgodnie z warunkami gwarancji lub przed wyznaczonym terminem, zwłaszcza jeżeli właściciel stwierdzi, że auto wymaga wizyty u specjalistów. Decydując się na wcześniejszy przegląd, warto mieć na uwadze, że będzie on miał wpływ na terminy kolejnych odwiedzin w serwisie. Przykładowo auto, które przyjechało na przegląd przy przebiegu 13 900 km, będzie musiało kolejny raz stawić się w ASD przed przekroczeniem przebiegu 28 900 km.

JAK CZĘSTO NALEŻY WYKONYWAĆ PRZEGLĄD OKRESOWY?

Przeglądy okresowe należy wykonywać zgodnie z określonym przez producenta dla każdego modelu planem przeglądowym, który precyzuje, po jakim czasie i przy jakim przebiegu pojazdu należy pojawić się w serwisie. Terminów tych należy przestrzegać, zwłaszcza gdy jeżeli właściciel stwierdzi, że auto wymaga wizyty u specjalistów. Po zakończeniu gwarancji podstawowej kierowca również nie powinien zapominać o regularnym wykonywaniu przeglądów okresowych, w wyznaczonym czasie i stosowaniu się do zaleceń specjalistów, dzięki czemu nasz samochód będzie nam służył nienagannie przez długie lata.

Nowa GWARANCJA AUTA I INNE BENEFITY

Wielu producentów aut, takich jak Toyota, oferuje swoim klientom możliwość otrzymania nowej gwarancji, już po zakończeniu gwarancji podstawowej (dotyczy to zarówno aut z napędami tradycyjnymi, jak i hybryd oraz pojazdów elektrycznych).

W Toyocie podstawą do uzyskania nowej, cyklicznie przedłużanej, gwarancji jest regularne wykonywanie przeglądów okresowych w tzw. wariancie Relax w autoryzowanym serwisie Toyoty.

Dzięki programowi Toyota Relax, właściciele aut tej marki mogą cyklicznie przedłużać gwarancję aż do 10 lat lub do przebiegu 185 000 kilometrów, w zależności co pierwsze nastąpi.

Poza całkowitym „spokojem umysłu” i brakiem kosztów w przypadku wystąpienia usterek, zgodnie z obowiązującymi warunkami programu gwarancyjnego Toyota Relax, dodatkowym benefitem regularnego wykonywania przeglądów okresowych w Autoryzowanej Stacji Dilerskiej jest fakt zachowania pełnej historii serwisowej naszego auta, co ma niebagatelną wartość w przypadku jego odsprzedaży. Jak pokazują statystyki, samochody z pewnego źródła, regularnie serwisowane zgodnie zaleceniami producenta przy wykorzystaniu oryginalnych części, osiągają o wiele wyższe ceny na rynku wtórnym.

Badanie techniczne pojazdu – co to?

W przeciwieństwie do przeglądu okresowego, badanie techniczne to procedura obowiązkowa dla wszystkich pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Samochody nowe przechodzą pierwsze badanie techniczne po 3 latach od daty produkcji, a następne – po kolejnych dwóch. Pojazdy starsze niż 5 lat muszą już zgłaszać się do stacji obsługi pojazdów regularnie co roku, aż do samego końca ich użytkowania.

Od tych zasad obowiązują pewne wyjątki. Auta wyposażone w fabryczne instalacje LPG/CNG od nowości są zobowiązane do corocznych badań technicznych. Podobne zasady obowiązują samochody wykorzystywane do zarobkowego transportu osób. Z kolei właściciele pojazdów zabytkowych mogą zapomnieć o wizytach u diagnosty. W ich przypadku badanie techniczne dokonywane w trakcie rejestracji na „żółte tablice” jest ostatnim, jakie będą musieli wykonać.

Niezależnie od wyżej wymienionych zasad, jeżeli auto zostanie poważnie uszkodzone lub podczas kontroli drogowej policjant zakwestionuje jego stan techniczny, stwierdzi braki w oświetleniu, nadmiernie zużyte opony czy niefabryczne modyfikacje, właściciel może zostać skierowany na dodatkowe badanie techniczne. Ma ono ustalić, czy dany pojazd może dalej poruszać się po drogach publicznych i czy wykryte usterki zostały usunięte przez właściciela. Takie badanie należy wykonać w ciągu 14 dni od dnia zatrzymania dowodu rejestracyjnego.

Co sprawdza diagnosta podczas badania technicznego pojazdu?

Badanie techniczne rozpoczyna się identyfikacją auta, czyli sprawdzeniem zgodności numeru VIN z danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym (dokument należy obowiązkowo ze sobą zabrać!). Diagnosta sprawdza również, czy zostało zamontowane dodatkowe wyposażenie, takie jak instalacja LPG lub CNG, a następnie przechodzi do testów poszczególnych podzespołów i układów, w które pojazd jest wyposażony. Na liście prac znajdziemy:

  • sprawdzenie luzów i stopnia zużycia układu kierowniczego,

  • skuteczność i zużycie hamulców, włącznie z hamulcem postojowym,

  • efektywność tłumienia amortyzatorów,

  • sprawdzenie luzów w zawieszeniu,

  • stan ogumienia, w tym głębokość bieżnika oraz uszkodzenia opon,

  • sprawność oświetlenia oraz prawidłowe ustawienie wysokości świecenia reflektorów,

  • stan szyb (brak pęknięć i odprysków utrudniających widoczność),

  • sygnał dźwiękowy,

  • obowiązkowe wyposażenie – trójkąt, gaśnica,

  • pomiar hałasu układu wydechowego,

  • emisja spalin.

Jak widać zakres prac jest bardzo szeroki, dlatego udając się na badanie techniczne, musimy być pewni stanu technicznego naszego auta. Diagnosta może odmówić dopuszczenia pojazdu do ruchu, jeżeli wykryje niedociągnięcia. Zbyt słaby hamulec ręczny lub brak sygnału dźwiękowego to wystarczające powody, by zostać odesłanym z przysłowiowym kwitkiem.

Koszt badania technicznego pojazdu

Pomimo wielu proponowanych zmian prawnych koszt badania technicznego od lat pozostaje taki sam i wynosi 99 zł dla pojazdów osobowych o masie nieprzekraczającej 3,5 t. Właściciele samochodów wyposażonych w instalację LPG zapłacą drożej, bo 162 zł.