CHODZEŃ Warszawa - Amortyzatory samochodowe - rodzaje, działanie | TOYOTA

Amortyzatory samochodowe – rodzaje, sposób działania i typowe usterki

Amortyzatory samochodowe to jedne z najważniejszych elementów układu zawieszenia pojazdu. Odpowiadają za tłumienie drgań i stabilność jazdy, zapewniając kontrolę i bezpieczeństwo. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są najpopularniejsze rodzaje amortyzatorów, a także nauczysz się rozpoznawać symptomy ich zużycia.  
W zależności od tego, czy weźmiemy pod uwagę budowę, twardość, czy medium tłumiące ruch, amortyzatory stosowane we współczesnych autach możemy podzielić na kilka rodzajów. Najważniejsze i najbardziej popularne z nich opisano poniżej.

Amortyzatory olejowe, dwururowe

Jak sama nazwa wskazuje, medium tłumiącym jest tu olej wypełniający cylinder. Podczas pracy przepływa on przez zawory z jednej komory do drugiej, tłumiąc nierówności drogi i sprawiając, że auto nie „sprężynuje” po wpadnięciu w dziurę, a koła przez cały czas zachowują kontakt z podłożem. Jest to najtańszy typ amortyzatorów stosowany we współczesnych autach. Pozwala na komfortową jazdę w warunkach miejskich, ale z racji wysokiej masy oraz wolnej reakcji na nierówności drogi raczej nie spotkamy ich w pojazdach sportowych.

Amortyzatory gazowo-olejowe, jednorurowe

Jest to najbardziej rozpowszechniony rodzaj amortyzatorów stosowany w pojazdach. Ich konstrukcja oparta została na cylindrze wypełnionym olejem, z dodatkiem gazu (najczęściej azotu), który zwiększa ich wydajność i zmniejsza masę. Ruch tłoka w cylindrze generuje opór, dzięki czemu amortyzatory absorbują drgania i kontrolują ruchy sprężyste pojazdu. Gaz jest mniej podatny na zmiany temperatury, dlatego amortyzatory tego typu oferują lepszą charakterystykę pracy w różnych warunkach i pozwalają na bardziej dynamiczną jazdę.

Amortyzatory pneumatyczne

Amortyzatory te są wypełnione powietrzem. Ich największą zaletą jest fakt, że pozwalają na łatwą regulację wysokości pojazdu. Często możemy je spotkać w pojazdach terenowych, autach wyższej klasy oraz nadwoziach typu kombi, gdzie tylna oś jest poddawana różnym obciążeniom. Aby utrzymać pojazd w poziomie niezależnie od stopnia załadowania, specjalny kompresor zwiększa ciśnienie w miechach, podnosząc auto do żądanego poziomu lub obniżając je, gdy ładunek jest mniejszy.

Amortyzatory elektryczne

Ten rodzaj amortyzatorów wykorzystuje nowoczesną technologię do dynamicznej regulacji tłumienia drgań. Sensory monitorujące warunki drogowe dostarczają informacji, na podstawie których system dostosowuje parametry amortyzatorów w czasie rzeczywistym. To zaawansowane rozwiązanie znaleźć można w pojazdach wyposażonych w adaptacyjne układy zawieszenia, zapewniające precyzyjną kontrolę nad poziomem komfortu i prowadzenia.

Typowe usterki amortyzatorów

Amortyzatory podlegają naturalnemu zużyciu i z biegiem lat charakterystyka ich pracy jest coraz mniej wydajna. Dla osoby, która codziennie porusza się autem, powolne zmiany mogą być niezauważalne, dlatego ważna jest regularna kontrola stanu zawieszenia na stacji diagnostycznej i w serwisie. Poza naturalnym zużyciem najczęstszymi symptomami uszkodzonych amortyzatorów są:

Amortyzatory podlegają naturalnemu zużyciu i z biegiem lat charakterystyka ich pracy jest coraz mniej wydajna. Dla osoby, która codziennie porusza się autem, powolne zmiany mogą być niezauważalne, dlatego ważna jest regularna kontrola stanu zawieszenia na stacji diagnostycznej i w serwisie. Poza naturalnym zużyciem najczęstszymi symptomami uszkodzonych amortyzatorów są:

  • drgania na kierownicy, zbyt „miękkie” zawieszenie, niestabilne zachowanie podczas wyższych prędkości,

  • wszelkie wycieki oleju z amortyzatora – widoczne mokre plamy oznaczają, że amortyzator stracił szczelność,

  • krzywo osadzone auto, przechylone na boki, do przodu lub do tyłu lub kompletnie opuszczone na ziemię,

  • w autach z amortyzatorami powietrznymi nieustająca praca kompresora objawiająca się buczeniem podczas jazdy,

  • w autach z elektronicznym sterowaniem zbyt twarda praca zawieszenia, której zwykle towarzyszą błędy na desce rozdzielczej.

Kiedy należy wymienić amortyzatory?

Amortyzatory wpływają na stabilność pojazdu podczas hamowania, skręcania i przyspieszania. Ich nieprawidłowe działanie nie pozwala precyzyjnie sterować autem i zwiększa ryzyko utraty panowania w sytuacji awaryjnej. W ekstremalnych przypadkach, gdy zużycie jest bardzo wysokie, można odnieść wrażenie, że samochód „pływa” po całej drodze. Ponadto, niesprawne amortyzatory mogą prowadzić do przedwczesnego zużycia innych części układu zawieszenia oraz nierównomiernego ścierania się bieżnika opon, co generuje dodatkowe koszty.

Wymiana amortyzatorów zależy od kilku czynników, takich jak warunki eksploatacji, styl jazdy i stan techniczny samego pojazdu. Zaleca się sprawdzanie stanu amortyzatorów co 60 000–80 000 km, a ich ewentualną wymianę co 100 000–120 000 km. Jeżeli uważasz, że amortyzatory w Twoim aucie mogą wymagać wymiany, nie zwlekaj, skontaktuj się z Serwisem Toyoty, aby umówić oględziny i ewentualną wymianę.

Jak dobrać amortyzatory?

Układ zawieszenia i układ hamulcowy to kluczowe elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo. Ich działanie jest nieustannie monitorowane i korygowane przez elektroniczne systemy współczesnych aut. Odstępstwo od parametrów pracy, np. podczas awaryjnego hamowania lub wykonywania gwałtownego manewru, może skutkować niebezpiecznym zachowaniem auta.

Jeśli chcemy, by przez cały czas eksploatacji auta nasze zawieszenie pracowało w taki sposób, jak przewidział to jego producent, wymieniajmy amortyzatory na oryginalne. Tylko takie części są poddawane długotrwałym testom w najtrudniejszych warunkach drogowych. Zawieszenie wykorzystujące oryginalne amortyzatory zapewni maksymalne bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Wymiana amortyzatorów na oryginalne nie oznacza niebotycznych kosztów. W każdym Autoryzowanym Serwisie Toyoty możemy skorzystać z programu Serwis Dobrych Cen. Wśród wielu usług w atrakcyjnych cenach znajdziemy również te związane z zawieszeniem i wymianą amortyzatorów. Gwarantujemy wykonanie usługi z wykorzystaniem wyłącznie oryginalnych części Toyoty, a autem zajmą się mechanicy dysponujący pełną wiedzą o Państwa samochodzie.

Zapraszamy do serwisu Toyoty!